האבולוציה של “איך לחיות בישראל ולשלם מס כמו בהונג קונג” עפ”י אסף נתן

לפני כשנתיים פירסם אסף נתן בבלוג המצוין שלו מאמר נפלא שבו הוא הציע איך לדחות מס רווחי הון עד לאינסוף, או במילים אחרות, למשקיע הסבלני שמבין את אפקט ריבית דריבית העוצמתי לא לשלם מס כלל. הקרדיט שייך כולו למנהל קרן הגידור אסף נתן, אך אני אסביר בקצרה למי שלא מכיר: כל מי שעצמאי יכול לפתוח קה”ש לעצמאי. באותה קה”ש מבצעים הפקדה נטולת תקרה, כלומר, כל סכום שעולה על רוחככם (100 אלף, מיליון, 2 מיליון, 100 מיליון..), את קה”ש זו מנהלים באמצעות ניהול אישי IRA ובכך בחירה סלקטיבית של ני”ע שאתם רוצים לסחור בהם, ובכל מכירה אין תשלום מס, אלא רק בפדיון. כלומר במשיכה של הכספים. אנחנו מוגנים ממס רווחי הון במכירה ומשלמים אך ורק בפדיון.

אני לוקח את הרעיון של אסף נתן, שלב אחד קדימה. נודע לי עפ”י סוכן ביטוח עלום וחידוד ע”י קרוב משפחתי על האפשרות של פתיחת קופ”ג IRA ע”י פנסיונר שמגיע לסכום מינמילי של “קצבה מוכרת” והיוון קצבה בתשלום מס של 15% על הרווח. כל ההסברים הנ”ל מתבססים על תיקון 190 לחוק והינו פרשנות שלי והתייעצות עם סוכן ביטוח. דיסקליימר חשוב: הדברים הבאים עלולים/עשויים להיות מוטעים ויש לבדוק טוב טוב לפני שמבצעים כל פעולה, בטח בהסתמך על הדברים הבאים. להלן ההסבר:

 מהו תיקון 190?

זהו תיקון שבוצע ב 2012 שבו ניתנה סוכריה לקופות הגמל “להוון קצבה” וזאת לאחר שהתיקון לחוק בשנת 2008 קבע שכל הפקדה לטובת חיסכון תהיה לקצבה בלבד. לשם כך התווסף התיקון הזה שמאפשר לעמית לחסוך מעבר לסכום המינימלי לקצבה ובכך להוון קצבה – למשוך כספים הוניים שהופקדו מעבר לסכום המינימלי לקצבה.

מיהו העמית בקופה שכזו?

  1. יחיד שמלאו לו 60 שנים.
  2. יחיד, שפרש פרישה מוקדמת.

במילים אחרות, פנסיונר מעל גיל 60 שאיננו עובד ושפרש לגמלאות שיכול לפתוח קופ”ג לאחר שהוא מגיע לסכום קצבה מינימלי לפי ההגדרה בחוק.

מהו סכום קצבה מינימלי שמעבר לו ניתן ל”הוון קצבה”?

מבואפנסיונר הזכאי לגמלה של 4,356 נכון ל 2012 (סכום זה צמוד מדד) רשאי לפתוח קופ”ג נוספת על מנת להוון קצבה נוספת.

היוון קצבה:

בתיקון 190 לחוק לפקודת מס הכנסה בסעיף 5.7.5 יש את המובאה הבאה:

תיקון 190אם פנסיונר הגיע לסכום של סכום מינימלי של קצבה מזכה, הוא זכאי להכניס הון נוסף לתוך מנגנון של היוון קצבה שזהו האקווילנטי של משיכה הונית מעבר לקצבה לה זכאי הפנסיונר. את ההון הזה הוא מפקיד לקופ”ג IRA שאותה ניתן לנהל באופן אישי ולסחור כאוות נפשו. ניתן לקנות ולמכור את ני”ע ובפדיון לשלם רק 15% מס רווחי הון שזה פחות מאותם 25% מס רווחי הון במנגנון קה”ש לעצמאי שבהם הכסף גם סגור ל 6 שנים לפחות. הקופה נזילה מרגע פתיחתה.

מה עושה מי שאינו פנסיונר?

מה עושה עמית צעיר כמוני? פשוט מאד. מדבר עם אבאמא או כל פנסיונר כזה שהוא מעל גיל 60 ומקבל קצבה מינימלית של 4,356 שקל נכון ל 2012 (אפשר לבדוק את הסכום המדויק במס הכנסה). הולך עם אותו פנסיונר למס הכנסה לקבל אישור שהוא עומד בהגדרה של מקבל קצבת גמלה מינמלית של 4,356 שקל נכון ל 2012. לאחר קבלת האישור מתקשר לבית השקעות החביב עליו ומבקש לפתוח קופת גמל נוספת. הפנסיונר מגדיר אותך, העמית הצעיר כמוטב ומורשה בחשבון. העמית מפקיד לשם כל סכום העולה על רוחו במקום לסחור במנגנון נוכחי שבו הוא משלם מס רווחי הון על כל מכירה. מעביר את הקופה להגדרה של IRA ובכך, לסחור במניות כרצונו. העמית הצעיר לא משלם מס במכירה ואילו בפדיון משלם מס רווחי הון של 15% בלבד. קופ”ג נזילה מיד.

סיכונים

  1. אם הפנסיונר נפטר. מה קורה עם הכספים? העמית הצעיר, השותף בחשבון מוגדר כמוטב ולכן כל הצבירה עוברת אליו עפ”י חוק. הגדרה של מוטב היא מעל חוקי הירושה. לכן חשוב להגדיר את העמית הצעיר כמוטב בחשבון.
  2. אם הפנסיונר רוצה לקחת את הכסף ולברוח? אכלת אותה. לכן חשוב לבחור איש אמין שאתה סומך עליו ב 100% כמו קרוב משפחה מדרגה ראשונה שאתה יכול לבצע את התעלול הנ”ל.

 

אינני יועץ פנסיוני, לא סוכן ביטוח ולא יועץ מס. אין לראות בפוסט זה המלצה לבצע פעילות כלשהי. כל הפועל על פי רשומה זו פועל על דעת עצמו וישא באחריות למעשיו. אין תחליף לייעוץ פנסיוני, ייעוץ מס והפעלת שיקול דעת. בכל מקרה, יש לקרוא הפטור מאחריות. נא לא להקשיב לי. אני עושה הרבה טעויות. יש סיכוי גבוה מאד ששגיתי בחישובים וגם הגעתי למסקנות הפוכות.

 

 

 

 

32 תגובות בנושא “האבולוציה של “איך לחיות בישראל ולשלם מס כמו בהונג קונג” עפ”י אסף נתן”

  1. מעולה.
    הכרתי את העניין של קופ”ג (נראה לי שגם כתבתי על זה בחלק השני לפוסט) אבל לא לקחתי את זה למרחק ולעומק שאתה לקחת את זה.

    תודה רבה, עזרת לי.
    אגב, שים לב שאפשר להמיר קה”ש IRA לקופ”ג IRA.

    שאלה – למה התכוונת שהקופה נזילה מיד? למה שתהיה נזילה מיד? קופ”ג שנפתחה לאחר גיל 60 קפואה לכמה שנים, 5 אם אני זוכר נכון.

    גילוי נאות: אינני יועץ פנסיוני או יועץ מס, חייבים להתייעץ עם מומחה לפני פעולה כלשהי באפיקי החסכון

    1. אני כמעט בטוח שהקופה נזילה מיד. הפנסיונר יכול למשוך את כספו ללא שום בעיה. אני אעשה דאבל צ’ק על כך… אני מקווה שאני לא טועה.
      המרת קה”ש IRA לקופ”ג לא תועיל לי כי זה עד גיל פרישה, ואני קצת יותר צעיר.

      כרגיל, יש לקרוא הפטור לפני ביצוע כל פעולה…

    2. אסף, מתברר שבIBI זה לא אפשרי לביצוע. לדבריהם אין אפשרות לבצע זאת IRA, כך זה מוריד את כל הכדאיות של העניין.
      לגבי נזילות, למי שמעל גיל 67 ופותח הקופה למיטב ידיעתי הקופה תהיה נזילה מדי, אבל שוב, ללא IRA 🙁

  2. עוד בעיות שחשבתי עליהן:

    1. בבדיקה שטחית נראה שהקופה אולי נזילה, אבל מגיל 67 ולא גיל 60.

    2. נניח שהמשקיע הצעיר מגיש דוחות למס הכנסה. גם המשקיע הפנסיונר מגיש דוחות למס הכנסה. אולי אפילו הצהרות הון.

    נניח שהמשקיע הצעיר רוצה להפקיד באותה קופ”ג כמה מיליונים. אתה חושב שמס הכנסה ישתוק כשהוא יראה כמה מיליונים עוברים מאדם אחד לשני?

    לדעתי יש פה בעיה של הלבנת הון – כי כשאתה מפקיד כסף לקופ”ג זה אמור להיות כסף שלך. בעצם כשאותו פנסיונר מפקיד כספים שלך לקופה שלו, שניכם מבצעים עבירה של הלבנת הון, שזה כבר ליגה אחרת מתכנוני מס.

    זו כמובן דעתי, כמעט בטוח שיש לי טעות פה. צריך להתייעץ עם עו”ד מומחה…

  3. אני לא מבין כמוך (או כמו אסף) בפנסיה, ועוד פחות מזה במיסים.
    אבל עזוב אבא או אמא – לפי מה שאתה מתאר, כשאגיע לגיל 60, אם יש לי חסכון שאני מתכוון להשקיע אותו (ולמשוך כספים כהשלמה לפנסיה, למשל) – במקום להשקיע אותו באופן “רגיל” ולשלם 25% מס רווחי הון במכירה, אני אוכל להשקיע אותו בקופת גמל (נזילה באותה מידה), ולשלם רק 15% מס רווחי הון בפדיון?
    קשה לי להאמין שמצב כזה יכול להתקיים לאורך זמן. גם אם זה נכון כרגע, זו פרצה שמן הסתם תחסם בהקדם.

  4. אני אומר שהיום בתור חוסך צעיר אתה יכול לחסוך בצורה שבה כספך מוגן מפני אירוע מס. כסף שהלך באירוע מס, הולך לבלי שוב. מי שיכול לפתוח קופ”ג כזו הוא גמלאי מקבל קצבה בין 60 ומעלה שאתה יכול להשתמש בו כדי להגן על כספך מפני מס בכל גיל

    שוב, אינני מומחה מיסוי והלבנת הון. יש לבדוק טוב טוב לפני כל ביצוע פעולה. יש סיכוי לא מבוטל שאני טועה.

    1. הבנתי את התזה לגבי חוסך צעיר. כאמור, אני לא מבין בזה, אבל בהמשך יש כמה תגובות לגבי החוקיות ואו הסיכונים.
      מה שמעניין אותי, בנוסף, הוא שבשיטה הזו, החל מגיל 60 מס רווחי הון הוא 15% (בפדיון) ולא 25% (במכירה) – באופן חוקי ו”לא מלבין הון” לחלוטין.
      השאלה היא אם זו היתה כוונת המחוקק, ואם לא – מתי זה ישתנה.

  5. יש הבדל גדול בין הרעיון של אסף לבין הרעיון שלך: הרעיון של אסף חוקי, בעוד שהרעיון שלך כרוך בהונאה של רשויות המס: להציג כספים ששייכים לאדם צעיר כאילו הם שייכים לפנסיונר.
    רמאויות מס מסוג זה אפשר למצוא למכביר, כי יש הרבה אנשים שזוכים להטבות מס בשל מצבם האישי (נכים, למשל) ואפשר להעביר אליהם בדרכי רמייה הכנסות, שבתכל׳ס שייכות לאדם אחר שלא זכאי להטבות הללו.
    בקיצור: לא מומלץ.

  6. איפה אתה מנהל את הקופת גמל הזו? אני מעוניין לפתוח גם אבל אני מתלבט היכןץ

  7. ברכות על הרעיון, אבל לפי דעתי תהיה לך בעיה עם הרשות להלבנת הון.

    יש צו מיוחד לרשות להלבנת הון שמחייב את מנהלי קופות הגמל לוודא שהכסף שמופקד לקופת הגמל הוא של בעל החשבון.

    http://index.justice.gov.il/Units/HalbantHon/GormimMedavchim/PensionFund/Pages/SearchTable.aspx

    האמת שאין לי מושג איך הם עושים את זה, אבל לפי דעתי הם לא יוכלו להתעלם מסכומים גדולים שמופקדים לקופה.

    אבל בכל אופן שיהיה לך בהצלחה

  8. אפשר לתת מתנה להורים, ואז אין בעיה של הלבנת הון. עם זאת, היות ואתה המוטב, יראו כאילו זו עסקה מלאכותית ופקיד שומה יכול “להתעצבן” עליך. אבל רוב הסיכויים שגם אם הוא יראה את זה הוא לא יתעסק איתך – אלא אם יש לך כמה מיליונים שם, וגם אז הוא צריך ללכת לבית משפט.

    כך שעבירה על החוק ממש אין פה אם עושים את זה כמו שצריך, אבל זה לא ללא סיכון של פקיד שומה.

  9. מסכים עם אסף.
    כאשר לא מדובר בכמה מיליונים והכסף עובר בין בני משפחה מקרבה ראשונה (או אפילו שניה) לדעתי זו לא הלבנת הון ומס הכנסה יתקשה להוכיח את זה או אפילו בכלל לא יתעסק עם זה.
    אין פה הלבנת הון, אבל כמו שאסף אומר זה כנראה ינתן לשיקולו של פקיד שומה כזה או אחר וכמה הוא מוכן לתת למשקיע המתוחכם למתוח את החבל.

  10. היי חברים, לדעתי ערבבו פה קצת דברים ואני אנסה לעשות סדר ממה שאני מכיר.
    יש את החיסכון הרגיל בקופ”ג (או פנסיה או מנהלים) שאתם והמעסיק חוסכים, או רק אתם, ומקבלים הטבות מס. את הכסף מהקופות האלו אפשר יהיה למשוך אחרי 2008 רק מגיל פרישה (כיום 67 או נכות). הכסף חייב במס שולי (אבל לא תשלמו, מיד אסביר) ואפשר למשוך אותו רק כקצבה חודשית. אלא אם כן צברת סכום מעבר למה שנדרש לקצבה מינמאלית. היום בערך 4.5K וצריך נניח מילון שקל בשביל לקבל קצבה כזאת, אז אפשר למשוך את היתרה שמעל מיליון.

    כל המשיכות האלו מקופ”ג (מגיל זכאות) חייבות במס שולי רגיל, אבל רוב האנשים לא ישלמו בגלל הפטור שפנסיונרים מקבלים ל”קצבה מזכה”. תקרת קצבה מזכה היא היום 8,400 ש”ח (בערך) ו42% ממנה פטור (עולה בדרגה 67%). כלומר 3500 השקלים הראשונים פטורים ממס והשקל הבא מתחיל את מדרגות המס הרגילות של 10% 14% וכו.
    היוון קיצבה או משיכה במשך השנים של כספי פיצויים פוגעת בפטור הזה. לפי החוק ההנחה היא שתקבלו 180 משכורות ולכן סך “מאגר הפטור ממס שלכם” הוא 630K (סכום של 3.5 * 180. כשהפטור יהיה 67% אז יגיע למילון בערך). מי שיהוון 630K (יבצע משיכה חד פעמית) יהיה חייב במס על הקצבה שלו מהשקל הראשון. לכל אחד יש מאגר פטור שהוא יכול לשחק איתו איך שהוא רוצה. חשוב לציין שכל משיכת פיצויים פטורה ממס ב32 שנות העבודה (עבודה, לא סתם שנים) שלפני הפרישה פוגעת בפטור הזה ב1.35 שקל לכל שקל פיצויים שנמשכו. לכן כל עוד זה לא הפיצויים או הכליה שלכם אל תמשכו!

    כל ההסבר הזה היה לגבי קצבה מזכה שמקורה בכספים שנצברו תוך קבלת הטבות מס על ההפרשות הפניסיוניות.

    וכאן נכנסת גברת נוספת – הקצבה המוכרת
    קצבה מוכרת מקורה בכספים שלא קיבלתם הטבות מס בהפקדה שלהם. כי עברתם את תקרת ההטבות כשהפקדם עם המעסיק (שכר גבוה) או סתם יום בהיר החלטם לקחת מהעו”ש מיליון שקל ולשים בקופ”ג. יש עוד מקרים. המכנה המשותף זה שלא קיבלתם הטבות בהפקדה.
    קצבה מוכרת לא מוגבלת בתקרה. אפשר לקבל גם חמישה מיליון שקל קצבה בחודש (ומגיל 60 ולא פרישה). הכול פטור ממס. אבל כשבאים להוון אותה אז כן יש מגבלה (כי מהות העניין זה לעודד לקבצה ולא להוני) המגבלה היא (עד כמה שאני זוכר) מאגר נוסף בגודל הקצבה המזכה. עוד 630K (ובעתיד מיליון). כלומר אפשר להפקיד את כספי הבר מצווה. לא לשלם מיסים עד גיל 60 ואז שיק של מיליון נקי. משיכה מעבר למיליון תחייב במס של 15% רק על הרווחים אבל גם על החלק האינפלציוני (לכן לאורך שנים לא יודע עד כמה זה “פחות מס”).

    מי שיש לו כסף שהוא מוכן להיפרד ממנו עד גיל 60 אז זה אידאלי. כי פה גם הסיכון. משיכה לפני גיל 60 תחייב במס של 35% או השולי לפי הגבוה.

    לגבי הסיפור של שני מוטבים.. אז ממה שאני מכיר, קופ”ג היא על שם מישהו אחד. ואתה גם מצהיר בפתיחה על הלבנת הון, אז הסיפור לא תופס. ואם העמית נפטר ועוד לא משך אז מבחינת מס הכנסה זה כאילו הוא היוון הכל לפני הפטירה (או שהיורשים משארים את הכסף לפרישה שלהם. אבל אין פה פרצה בכל מקרה)

    ומשהו חשוב אחרון. חובת ההוכחה שלא התקבלו הטבות בהפקדה (ולכן זה קצבה מוכרת ולא מזכה) היא עליכם. הקופה לא צובעת את הכספים האלה ופקיד השומה לא יהיה נלהב לעשות איתכם חקירה. לכן חשוב מאוד לשמור ראיות ברורות. למשל לפתוח קופה נפרדת. לשמור את כל אישורי ההפקדה. וה106 לאורך כל השנים. כדי שיהיה ברור שלא קיבלתם הטבות. אחרת תשלמו מס כפול!

    גילוי נאות: אינני יועץ פנסיוני או יועץ מס, חייבים להתייעץ עם מומחה לפני פעולה כלשהי באפיקי החסכון

    1. אבישי, תודה על התגובה המשוקעת. כמה סבוך זה נושא הפנסיה…שאלה לי, האם על אותה קופ”ג שנפתחת עבור אותו פורש ואז היא חייבת במס של 15%, הם ניתן להגדיר אותה כ IRA? אני לא בטוח בכך שכן בית השקעות אחד אמר לי שזה לא אפשרי, מה שמעקר את כל הכדאיות של העניין

      1. קופה במעמד שכיר אי אפשר. שזה קופה שאתה והמעסיק מפקידים אליה יחד.
        קופה במעמד עצמאי שזה קופה שרק אתה מפקיד אליה אפשר לנהל בIRA.

        קופה במעמד עצמאי זה לא רק לעצמאיים (באמת עם עוסק מורשה) זה פשוט קופה שאתה מפקיד אליה בלי מעסיק. זה יכול להיות עבור חלק השכר שהמעסיק לא מפריש עבורו (נניח מפריש לכם רק על 80% שכר, אז על ה20% הנוספים תפרישו לבד לקופה של עצמאיים ותקבלו הטבות מס) זה יכול להיות עבור הכנסות שלא מעבודה (כל מקור הכנסה) נניח הפקדה עבור רווחים משוק ההון. או בניגוד למה שנתתי עד עכשיו (שאתם מקבלים הטבות בהפקדה) סתם אתם לוקחים כסף אחרי מס ומפקידים בקופה (ואז הוא יהיה קצבה מוכרת).

        1. שלום אבישי, אפשר גם לשאול שאלה?
          אני שכיר בעל שליטה ומפקיד לקרן פנסיה במעמד עצמאי. כלומר במשכורת שאני מושך לעצמי אני כלל לא מפריש לפנסיה (100% שכר לא מבוטח) ואז את ההפקדה אני עושה בעצמי מחשבון העו”ש הפרטי. אני לא זוכר את החישוב בדיוק אבל זה יצא יותר משתלם ככה.
          בכל מקרה, האם אני יכול להעביר את קרן הפנסיה הזו במעמד עצמאי לקופת גמל IRA ולהמשיך להפקיד אליה כספים כל חודש (והכסף המופקד יהיה זכאי להטבות מס לפי סעיף 47)?

          1. קופה שהיא במעמד עצמאי אפשר לנהל בIRA. קרן פניסה עצמאית ניתן להמיר לקופג עצמאית (ושכירה לשכירה). אז לשאלתך. כן. אתה יכול להעביר את הכספים שלך לIRA

            לגבי המרת פנסיה לגמל. אז מ2008 אפשר לנייד. מניסיון שלי להמיר שתי קרנות פנסיה לגמל הנציגים טענו שאי אפשר אבל לאחר ויכוח הצלחתי. אז זה אפשרי

            לגבי בעל שליטה, אני פחות מכיר כי זה לא היה קשור אלי אז לא התעמקתי. אבל אם אתה שכיר של החברה, אז הם לא חייבים להפריש לך פניסת חובה?
            קצת תמוהה בעייני שאתה אומר שיש הטבות גדולות יותר כעצמאי לעניין הפניסה. כי אני פעם בדקתי (כי חשבתי להיות פרילנסר) וגיליתי שדווקא לשכירים יש יותר הטבות.
            שכיר יכול למשוך 22.83% (7% חלק עובד שעליהם מקבלים זיכוי של 35%. 7.5% החלק של המעסיק [עד תקרה של 30 נראה לי] ו8.33% פיצויי פיטורים) לעומת 16% כעצמאי (שרק 5% מהם זיכוי והיתר ניכוי)

          2. תודה. שלחתי אימייל לאי.בי.אי, נראה מה הם יענו. אני אעדכן. אם הם יעשו לי בעיות אני אפנה אותם אליך.
            בקשר לשאלות שלך: אני העובד היחיד בחברה והחברה שייכת לי ב-100% אז אני לא חייב להפריש לי פנסיה בכלל, אלא אם כן ממש יתחשק לי לתבוע את עצמי..
            ההטבות הן לא בגלל התקרות אלא בגלל אופן החישוב של הניכוי+זיכוי.
            ראה למשל סעיף ג’ למטה בדף הזה:
            http://pdpsagot.co.il/Page.asp?Pid=0.2.98.104&id=605

          3. אבישי, אני ניידתי עכשיו את קרן הפנסיה וביטוח המנהלים שלי לקופ”ג כשכיר. האם א-ו-ת-ה אפשר לנהל כ IRA?

          4. למרבה הצער לא. על זה בדיוק הבגץ. אם כי למרבה הצער עיקרו את העתירה מתוכן. האוצר הרע את טיוטת התקנות שיאפשרו IRA לשכירים והחבר’ה מהעתירה העדיפו לקבל את הגרסה הדפוקה שלו מאשר לנהל את המלחמה עד הסוף.

            חשבתי שהקופה הזאת היא במעמד עצמאי כי כתבת 15%. קופה במעמד שכיר תמוסה לפי מס שולי כי תמיד ברובה המוחלט אם לא כולה תהיה קצבה מזכה [כלומר עם הטבות מס כבר בהפקדה]

  11. במהלך החודשים האחרונים אני מברר פרטים בנוגע לIRA ולהלן התשובות בנוגע לכך.
    אני רוצה להדגיש שאני לא יועץ פנסיוני וצריך לוודא את הדברים לפני שמבצעים שינויים במוצרים האלו:

    איזה מוצרים ניתן לנהל בIRA:
    קרן השתלמות במעמד עצמאי
    קרן השתלמות במעמד שכיר
    קופת גמל במעמד עצמאי.

    כרגע לא ניתן לנהל קופת גמל במעמד שכיר באמצעות הIRA אבל יש בגץ מ2012 שטוען שמדובר באפליה אסורה בין שכיר לעצמאי ודורש שיהיה אפשר לנהל בIRA גם קופת גמל במעמד שכיר ( פרטים על העתירה ונסיונות ההתחמקות של משרד האוצר ניתן לקרוא כאן – https://www.facebook.com/IRA.gemel )

    לגבי מעבר בין מוצרים:
    ניתן לעבור בין פנסיה / ביטוח מנהלים/ קרן השתלמות במעמד עצמאי ל קופת גמל במעמד עצמאי
    ניתן לעבור בין פנסיה / ביטוח מנהלים/ קרן השתלמות במעמד שכיר ל קופת גמל במעמד שכיר

    אבל חשוב לשעת שאי אפשר לעבור מקופת גמל לקרן השתלמות/ פנסיה/ביטוח מנהלים.

    לעניין ההגדרות האלו שכיר בעל שליטה הוא שכיר.

    אני אשמח אם מישהו יוכל לתקן או להוסיף מידע בנושא זה.

    1. קרן השתלמות לא כל כך רלוונטית. אפשר לבצע המרות מגמל למנהלים ופניסה. מ2008 אפשר לעבור מכל מוצר לכל מוצר.

      כמו שכתבתי בתגובה למעלה לדעתי העתירה הזאת לא תביא לשום דבר אפילו אם תתקבל. העותרים ראויים לקרדיט אדיר על היוזמה שלהם! אבל לדעתי הם התקפלו בדרך עבור הישג מוגבל שגם הוא לא מגיע.
      הבעיות הן שהאוצר מציע לאפשר לשכירים רק מדדים (בהתחלה רצו לאפשר מניות למי שצבר יותר ממיליון, ואז לאחר שהעותרים התלוננו על האפליה האוצר אמר – טוב אז בשום מקרה לא מניות, והעותרים ויתרו)
      והטיוטה גם לא מגבילה את דמי הניהול בIRA. ככה שחשבון בחוץ עולה 15 שקל בחודש ואותו חשבון בIRA עולה %0.3%-0.5. אז קחו את דמי הניהול האלו, תוסיםו דמי ניהול של תעודות סל/קרנות מחקות ותשלמו אותו הדבר או יותר מסתם קרנות מחקות שיש כבר היום לIBI. ככה שמי שלא נעול על מדד ספציפי (ו25 או SP500 לא טוב לו) לא ירוויח כלום גם אם העתירה תעבור.

      לדעתי זה פיספוס העשור

  12. קופת גמל בניהול עצמי קיימת כיום רק כשמדובר בכספים שהופקדו עד לשנת 2005 וניתנים למשיכה לאחר 15 שנה. כלומר: אף אחד לא יכול להפקיד היום כספי תגמולים או פיצויים לקופת גמל בניהול עצמי.
    לכן בתכל׳ס, מבחינת 95% מהאוכלוסיה העובדת, אפשר כיום לנהל באופן עצמאי רק כספי קרן השתלמות.

    1. אסא, אני לא בטוח למה התכוונת, אבל אני מנהל השקעות בקופת גמל ira שפתחתי שנה שעברה.
      יש לי גם קרנות השתלמות…

  13. יש פה נקודה שמבלבלת אותי כך שבתגובה אחת אבישי כותב משהו ואז יאיר סותר אותו ואז עוד פעם מישהו אומר ההיפך.
    לפי מה שהבנתי מאבישי נושא ה״מעמד״ של הקופה, כלומר ״שכיר״ או ״עצמאי״ אינו קשור לסטטוס של האדם כשכיר, עצמאי או שכיר בעל שליטה. ה״מעמד״ נקבע לפי האופן שהקופה מוגדרת ומי מבצע את ההפקדות אליה. כלומר אם יש קופה שנפתחה ע״י מישהו באופן עצמאי והוא היחיד שמפקיד אליה כספים, כלומר ללא הפקדות מעביד, אז זוהי קופה במעמד עצמאי, גם אם המפקיד הוא שכיר או שכיר בעל שליטה.
    אם מצד שני זוהי קופה שגם המעביד מפקיד אליה אז זוהי קופה במעמד שכיר.
    האם תוכלו לאשר?

    1. כן. אני שכיר. אין לי חברה או עוסק מורשה ובכל זאת פתחתי גם קופה במעמד עצמאי (בנוסף לקופת שכיר של המעסיק). קופה במעמד עצמאי, זה אני לבד (עצמאי בשטח) בלי מעסיק

      לקופת עצמאי אפשר להפקיד עבור כל הכנסה שמעסיק לא הפריש עבורה.
      למשל הכנסה מעבודה כעצמאי באמת (עוסק מורשה/זעיר)
      הכנסה משוק ההון
      הכנסה ממכירת נכס
      הכנסה מריבית
      החלק בשכר ממעסיק שהוא לא מפריש עליה (ננגיד רק 80% לפנסיה, אז אתם יכולים להשלים לבד על ה20%)
      למעשה הכנסה מכל מקור שהוא

      כמובן הכל בכפוף לתקרות.

      ממליץ בחום לעיין במדריך של מס הכנסה. הוא מפורט וכל מה שאני אומר לכם זה מחרישה שלו. העמוד הרלוונטי הוא 46 בחוברת
      http://taxes.gov.il/IncomeTax/Documents/DaZ/2013/DAZ2013.pdf

      וכמו שציינתי כמה פעמים ניתן גם להפקיד סתם כסף בקופ”ג עצמאי בלי קשר להכנסה ולהטבות מס בהפקדה. ואז תקבלו את הטבת המס במשיכה (קצבה מוכרת)

  14. אני מבקש לקבל הבהרה האם ניתן לנהל קרן השתלמות לעצמאי בשיטת IRA לבני 60 ומעלה והאם באמת ניתן להפריש אליה סכום בלתי מוגבל שרק יחוייב ברווחי הון בזמן הפדיון . אני מבקש לציין שהקרן נפתחה בשנת 2014. כמו כן, אני גם מפריש לקרן השתלמות אחרת מעבודתי כשכיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *