הילד שלי חשוב

אחד המשפטים הזכורים לי מהבלוג של עדו מרוז ״לחיות אבל אחרת״ הוא שהשיטה בישראל לא מתאימה לתושבים. כידוע, עדו בילה שנים רבות מחייו בסין, והוא אמר שהשיטה בסין היא סוציאליסטית, אבל העם עצמו קפיטליסטי ואילו בישראל השיטה קפיטליסטית (יחסית, כן?) אבל העם סוציאליסט. מעולם לא ביקרתי בסין, אבל אני מניח שההנחה הזו נכונה. בישראל העם סוציאליסטי ברמות שבעיניי הן מגוחכות.

יש לי הרבה שיחות מסדרון עם אנשים בעבודה. לפעמים אני משתגע מהדעות שלהם. לדוגמא, בחור חדש שהגיע לעבודה וישב לאכול איתנו צהריים, אמר שהמיסים בישראל שערורייתים, בייחוד מס חברות. אני כבר הבנתי לאן זה הולך ושאלתי אותו. ״למה שערורייתים?״. אז הוא אומר ״שהם נמוכים מדי״. מפה התחיל ויכוח שלם. אני לא מצליח להבין איך אנשים חושבים. זה ממש נדיר למצוא אנשים שחושבים בצורה קפיטליסטית. כל מחשבה של פלוני אלמוני מתחילה ונגמרת ב:

״הטייקון הזה הוא גנב״.

״הגז הוא של כולנו״.

״אם לא תהיה מערכת בריאות ציבורית אנשים ימותו ברחובות״.

״אם תיקח את כל הפנסיה שלך במזומן, אתה תבזבז את כולה ותהיה נטל על המדינה״.

״מס מעסיקים נמוך מדי, אין סיבה שלא ישלמו יותר (ושיעברו מפעלים לאירלנד, לא אכפת לי)״.

״אתה צריך לשלם מס ירושה שיתחלק בין כולם״.

״צריך מיסים כדי שלמדינה תהיינה הכנסות״.

״הפרטה זה נורא. כל ההפרטות נכשלו״.

״אם נפתח את השוק לתחרות, החקלאות תחוסל (או נהג של אובר ירצח אותך)״

״חברת חשמל אחלה חברה. יש לי חבר שעובד שם. אז מה אם יש לה כ 50 מיליארד חוב, היא מנוהלת מצוין״

באמת אילו כמה משפטים רק משבוע נתון. אני לא יודע למה אנשים חושבים בצורה כזו. אולי זה נובע מהשורשים הסוציאליסטים של המדינה שנבנתה בזמנו ע״י אנשים שספגו את השיטה הזו ממדינות שמאל מובהקות. אני תמיד עונה בלהט על כל הטענות של האנשים, ולרוב הם חושבים שאני ניאו ליברל הזוי. אני מנסה תמיד להסביר שהכסף שצברתי הוא שלי ושאין שום סיבה לחלוק אותו עם כל מיני בטלנים. זה לא עניין פוליטי. לאותו בחור שמצפה שאני אפזר את הירושה שלי במקום לילדים שלי אלא לשלו, אני מסביר שהילדים שלי יותר חשובים משלו. אין שום דבר חברתי בלקחת את כספם של אחרים. אני מקבל את העובדה שצריך סכום מסוים של מיסים לגבות מהאזרחים, אבל אנשים לא רואים שהשיטה שבה גובים מהם כל-כך הרבה מיסים היא עקומה?

הציבור בישראל יוצא מנק׳ הנחה שמגיע לו. אולי זה עניין גיל ובגרות, אבל אני חושב שזו מחשבה ממש שטוחה. אותו בחור בטוח שעסק חייב לשלם יותר מיסים כי הוא ״מרוויח מלא״. שאלתי אותו ״לא מגיע לעסק להרוויח? רק לך מגיע להרוויח?״.

״האם ניסית פעם לפתוח עסק? לגייס עובדים ולשלם להם, לשכור מפעל, להשקיע את כל ההון שלך ולהתמנף עם עלויות מימון, לשלם פנסיות לעובדים וימי מחלה וחופשת לידה, לעירייה, לביטוח לאומי, לרשויות, לכולם, ובסוף להרוויח״? למה שמישהו בכלל ירצה לפתוח עסק אם המס שהוא ישלם יהיה גבוה? ברגע שמס המעסיקים יהיה גבוה ממס על עבודה, אף אחד לא ירצה לפתוח עסק. למה להסתכן? אנשים משום מה לא מתחברים לקו מחשבה כל-כך פשוט. אותו בחור, לא מבין לדוגמא, שמס נמוך, יביא לישראל עוד חברות הייטק וייצור עוד מקומות עבודה, ובכך ייטיב עם העובדים. הוא עסוק יותר מדי בצדק, שוויון ורווחה.

הלאה, אם אתה מנסה להסביר לאנשים שמערכת הבריאות דפוקה בגלל השיטה, אז מיד אתה נענה ב״לא משקיעים מספיק בבריאות בישראל״. אני מסביר לאותם אנשים שדווקא ההוצאה על הבריאות בישראל גדלה מאד בשנים האחרונות גם נומינלית וגם החלק בתקציב. ובכלל, אם שופכים יותר ויותר כסף על מערכת הבריאות, ועדיין מערכת הבריאות כל-כך גרועה, אולי כדאי להחליף את השיטה? אולי הבעיה היא פשוט בשיטה?

אין עם מי לדבר. אנשים לא מוכנים להפתח לשיח קפיטליסטי שבו האינדבידואל צריך לקחת בעלות ואחריות על עתידו. אני מנסה להסביר לאנשים שאם המיסים יהיו נמוכים, לאנשים יהיה תמריץ שלא להעלים מיסים ולחפש עבודות מתגמלות יותר מכיוון שיותר כסף יישאר בכיסם בסוף החודש, או שהכסף שחסכתי הוא שלי, ואין סיבה לחלוק אותו לפני או אחרי מותי עם אחרים. יש לי זכות לדרוש ולקבל בריאות יותר טובה עבורי ועבור משפחתי ולבחור את הרופא שלי, או שאני רוצה לקבל ירקות טובים מכל העולם ולא להיות כבול למכסות ומכסים שהוגדרו ע”י ההמשלה ולפתוח את השוק לתחרות. אני מסביר לאנשים שאת כביש 6 בנה יזם פרטי בזמן שיא ואת איילון מאז שאני ילד בונים ומשפצים כבר 30 שנה שלא לדבר על לפתוח את שוק המוניות הסגור לתחרות עם אובר…

אנשים אוהבים לבלבל את המח על כמה ״תשובה הוא גנב״ וכיו״ב. אני מסביר להם, שאם הם חושבים שתשובה יודע לעשות כסף (אפילו לצורך הדיון נגיד שהוא נבל), למה שלא תצטרפו אליו ותקנו את המניות של החברות שבהן הוא מחזיק? אם הוא יודע איך לעשות כסף, אז למה שלא תעשו מה שהוא עושה?

הנושא החביב עלי הוא כמובן הפנסיה. אנשים בטוחים שאסור בשום אופן למשוך את הפנסיה הונית, אלא רק קצבתית. שחס וחלילה לא תהיה נטל על המדינה. אולי המדינה היא נטל עלי עם כל ההגבלות שיש בפנסיה? מישהו יודע להגיד כמה יהיה לו בגיל פרישה בהינתן שיקולי מס, שנות עבודה, חלוקה קצבתית, הונית. וזוהי רשימה חלקית בלבד, כן?…אנשים טוענים שאם תיקח הכסף במזומן, אתה תבזבז אותו על זונות וסמים. אני מסביר לאנשים שהכסף שלי הוא שלי וזכותי לעשות איתו מה שבא לי. למה אני צריך שאנשים אחרים יחליטו עבורי איך למשוך את כספי, שלא לדבר על הביורקרטיה העצומה שהשיטה הזו מייצרת. אותם אנשים שכה חרדים לגורל הפנסיה שלהם, אין להם מושג כמה דמי ניהול הם משלמים או מהו המסלול הביטוחי או ההשקעתי שלהם. אותם אנשים שמחפשים “צדק” או “שוויון” לא מעניין אותם בכלל אם בוצעו להם הפקדות פנסיוניות כנדרש או כמה תשואה השיאה הפנסיה שלהם (שצריכה להשקיע בחברות רווחיות, כן?) אלא מתמקדים במגבלות של המדינה של כמה שהן צודקות. אני מסביר לאנשים שאם חשוב להם לפרוש בכבוד, הם צריכים לרצות שהשיטה הקפיטליסטית תעבוד לטובתם, אחרת לא תהיה להם תשואה…

רוב הדיונים על מערכת הבריאות הצולעת או על מיסים גבוהים תמיד הולך למקומות ש״מה, אתה רוצה להיות כמו בארה״ב שבו כל העניים מסכנים ונמצאים ברחובות״? אני תמיד עונה במשפט הבא: ״אז למה כל המקסיקנים העניים מנסים להגיע לארה”ב אם כל-כך גרוע שם?״

אינני יועץ השקעות ולא רואה חשבון ולא הוסמכתי לכך. יש לקרוא את הפטור מאחריות לפני ביצוע כל פעולה. אין להסתמך על החישובים שנעשו ברשומה הזו, הם עלולים/עשויים להיות מוטעים. אני עושה הרבה טעויות ויש סיכוי גבוה שטעיתי ברשומה זו. סביר להניח שאני מדבר שטויות ולכן כל מי שמבצע פעולה על סמך רשומה זו, עלול להפסיד את כספו. אין תחליף לייעוץ מקצועי. יש לראות ברשומה זו בגדר מחשבות שהכותב מעלה בלבד ולא לייחס שידול לפעולה. נא לא להקשיב לי. אני עלול/עשוי לקנות/למכור כל נייר ערך מבלי לפרסם זאת.

19 תגובות בנושא “הילד שלי חשוב”

  1. אנשים אוהבים לבכות שמגיע להם.
    לא סתם המדינה לא מעניקה חינוך כלכלי בבתי הספר כי אחרת כולם היו מבינים שהכל פה רקוב.
    כרגיל כיף לקרוא את הפוסטים שלך!

  2. thats my life
    אותם ויכוחים ואותם הטענות, אני כבר עייפתי מזמן לדבר עם זה עם האנשים שסביבי.
    אני פשוט עסוק בלעשות לביתי, והשנה האחרונה הביאה איתה תשואות יפות 🙂

    1. כל הכבוד לך דוד,
      אני גם משקיע ויש לי תשואות לא רעות בכלל, כמובן אחרי הרבה למידות וניסיונות.
      באיזו שיטת מסחר אתה משקיע?
      כרגע אני סוחר באופציות שלמדתי לא מזמן , מאוד מעניין הגעתי לזה דרך איזה אתר https://www.mishpahtip.co.il/options-trading/ ואני מאוד מרוצה

  3. אני וויתרתי על השיחות האלה בעבודה.
    אני אמשיך לקנות מניות, והם ימשיכו לשים את הכסף שלהם בקופת גמל מנוהלת להשקעה ולחשוב שניצחו את המערכת.
    השינוי, כמו כל שינוי, יקרה רק כשהמשק יכנס למשבר ויהיה דחוף לקצץ בכל הוצאות ההבל האלו של המדינה….

  4. ראשית אבקש להדגיש שמסכים עם רוב הנקודות שהעלת בפוסט אך ראוי בעיני להאיר גם אספקטים נוספים של הסוגייה .
    לרובנו הקוראים פוסטים בבלוגים מהסוג הזה
    ישנה השכלה כלכלית ויכולות שנרכשו להבין ולנווט את דרכם
    בסבך הכלכלי לזמן הקצר והארוך מי בהצלחה גדולה ומי בפיות ,
    לא כולם קיבלו את האפשרויות ללמוד ולהתחנך באופן שווה החל מגיל צעיר .
    חברה בריאה דואגת גם לחוליות החלשות בתוכה
    ולא רק לחוליות השבורות לחלוטין הנמצאות בעשירון התחתון..
    .כשאנו דנים בסוגייה צריך לזכור שחלק מאיכות חיינו שאנו מקבלים כיום כמובן מאליו הינו תוצאה של רמה מסוימת של שוויונית חברתית .
    בחברות שמתעלמות מהחלשים ואני לא מתכוון רק לעניים מרודים מתפתחות בעיות ( פשע מאורגן , הדרדרות ממעמד חלש לעוני מחפיר, ,שחיתות הרסנית ועד לקיצוניות שמגיעהבמקומות מסוימים לכך שהחזקים חיים בשכונות סגורות והילדים נוסעים עם שמירה לבית ספר ואילווהחלשים חיים בסלאם ) בעיות אלו מורידות את איכות החיים של כל הפרטים בחברה .
    אינני חושב ואינני מכוון שאנו קרובים לכך ,אבל זיכרו שמעמד הביניים העליון מחוייב לדאוג לחשוב ולתקצב איכות חיים סבירה גם לחלשים ואף אחד מאיתנו לא רוצה לראות גברת בת 80 שעבדה בכל חייה במפעל או כמוכרת ובבואו של היום חילקה את כספי הפנסיה שלה לילדים כדי ״לעזור״ להם לקנות דירה ,ובסוף אין לה כסף לשלם לתרופות או חשמל ,אז אולי טוב שהחוק מגביל את יכולת המשיכה שלה מכספי הגמלאות למרות שאיננה טיפשה או עצלנית אלא פשוט חסרת השכלה כלכלית בסיסית ,או שלא עמדה בבקשתה של בתה לעזרה
    מאמר מוסגר לדיון בנפרד ( ברגע שטייקונים עשו תיספורות לכסף של פשוטי העם,כמונו ולמרות זאת עומדת להם הזכות הקפיטליסטית להמשיך להרוויח בחברות אחרות שלהם ,הריהם כגנבים לפחות בעיני ).
    בני

    1. הי בני. תודה על התגובה.
      לא קיבלתי שום השכלה פיננסית מעולם ואולי בזכות זאת דאגתי לחזק את החסר.

      אני לא מסכים עם מה שאתה אומר. אנשים נמצאים בחלק התחתון של החברה בגלל השיטה הסוציאלסטית ולא כקורבן לקפיטליזם.
      לגבי הדוגמא של אותה אישה, לדעתי זה בול מה שנקרא “סוציאליזם חזירי”. אתה מבקש לפגוע במי שחסך, השקיע וטיפח את חסכונותיו בגלל הסיכון שיש אישה אחת נטולת השכלה פיננסי שעלולה למשוך את כל הפנסיה שלה. אפשר לא לתת לאף אחד לסוע בכביש כי יש נהגים עבריינים אחרים שעלולים לפגוע בנו.
      אולי אם שוק הפנסיה יהיה פתוח יותר ונגיש מבלי התערבות בכפית של הממשלה, אותה אישה ודומיה לא יסמכו על אחרים ויקחו בעלות על הנכסים שלהם?

      לגבי ההערה שלך על הטייקונים, אני לא מסכים. אתה מפספס פה את הרעיון של חברה בע”מ. בעיניך הם גנבים, בעיניי הם אנשי עסקים.

      1. משקיע בערך יקר,

        למרות שאנו לא מכירים ולא דיברנו אף פעם ולא נפגשנו אף פעם…. אני מרגיש …. אני כתבתי את הפוסט.
        גם אני “נמצא” אותה תקופה בהשקעות +- , גם אני למדתי הרבה מבלוג של עידו מרוז, וגם אני תמיד מופתע כמה אנשים לא דואגים לעקוב אחרי פנסיה שלהם: דמי ניהול, תשואות, הפקדות, ריבית דה ריבית….
        גם אני שומע אותם טענות סוציאליסטיות במשרד וגם מחלק מחברים שלי ….

        אני גם מאוד מסכים איתך שאנשים חייבים לקחת אחראיות מלאה על חיים שלהם ובטח על חיסכונות ופנסיה, בדיוק כמו שהם נאלצים להחליט לבד האם ללכת ללמוד באוניברסיטה או לא , או לבחור מקצוע לעתיד : אם בחרת טוב את המקצוע ועשית שיעורי בית מראש אז יש מצב שתרוויח טוב ותדאג לעתיד שלך ושל משפחה שלך…. ואם לא – אז לא , ומדינה לא מתערבת לך בהחלטות האלו ולא מאלצת אותך ללכת ללמוד רפואה או מחשבים… וטוב שכך!!!

        תודה לך על הבלוג ועל השקעה ורצון להסביר ולשתף.

        רוב החברים שלי הגיע להחלטה שלא שווה ולא כדאי לדבר על שוק חופשי וקפיטאליזם במשרד כי אז אנשים מסביבם מתחילים להתווכח איתך ומתחילים ממש לשנוא אותך…. אז כנגזרת מזה , בגלל לחץ חברתי, מעדיפים לשתוק…
        עצוב.

        אז , שוב, תודה לך על הבלוג ורצון להראות לאנשים ולעולם את הצד השני שהיום לא מדברים עליו בתקשורת ולא בשיחות מסדרון בעבודה.
        אני מוריד את הקובע בפניך.

  5. מזדהה איתך מאוד.
    הסיבה שאנשים חושבים שאסור פנסיה הונית היא אותה הסיבה שהם לא יודעים מה דמי הניהול שהם משלמים. זאת התפיסה שמישהו אחר יחשוב, יעשה ויחליט בשבילי. וזה הרי ההבדל האמיתי בין סוציאליזם לקפיטליזם, זה לא הבדל כלכלי זה הבדל רעיוני עמוק -האם הפרט אחראי לחייו (ומתוקף זה הוא לוקח אחריות על חייו) או שהוא לא אחראי והמדינה היא הפטרון

  6. בעקרון אני מזדהה עם דבריך מאוד, בעיקר מאוד מפריע לי יחס האנשים פה לטייקונים, וספציפית לתשובה שחיפש גז ומצא , עשרות חברות נכשלו לפניו , סיכנו והפסידו הון עתק ועד שאחד מצליח ( תשובה ) אז כולם טוענים שהגז של כולם ושצריך לשנות את המיסוי על גז, איזה הגיון יש בזה אם לא צרות עין ואנשים קטנים .
    עם דבר אחד אני פחות מסכים איתך , זה לגבי הפנסיה , אני חושב שטוב מבחינה חברתית כוללת שיש פנסיה תקציבית ולא הונית , כיון שלדעתי אחוז לא מבוטל יקבלו החלטות שגוית עם הכסף שיקבלו במכה אחת בהונית ( כמו עזרה לדירה לילדים , או טיול גדול בחול ) ולאחר מספר שנים שיזדקנו מאוד יש מצב לא מבוטל שיהוו עול כלכלי על הכלל- לכן מעדיף פנסיה תקציבית, פנסיה הונית תתאפשר לדעתי במקרים שהפנסיונר יוכיח שיש לו הון צבור מעל סכום שייקבע כסוג של ריצפה.

  7. נשמע לי שאתה מזלזל בדעות שאתה לא מבין, ויוצא מנקודת מבט שמי שחושב אחרת ממך זה בגלל שהוא בורא או טיפש.
    אולי כל ה”סוציאליסטים” שאתה מדבר איתם בעבודה הם באמת כאלה (בטוח חלקם הם כאלה) , אבל זה לא אומר שכל הטענות נגד הקפיטליזם כפי שהוא עכשיו הן טיפשיות או שגויות.
    זה לא המקום להיכנס לדיון מפורט על כל אחד מהנושאים שהעלת, אבל שתי נקודות כלליות :
    לא בטוח שה”עובדות” שאתה מתיחס אליהן והפירוש שלך הן תמיד נכונות ( למשל “מערכת הבריאות בארץ גרועה” – לפי איזה מדד וביחס למה? בארץ המיסים הישירים גבוהים – ביחס למה? )

    אתה מערבב בין מוסר/ערכים לשיטה ודרך להגיע לתוצאות , ומניח שמי ששמעדיף דרך אחרת ממך זה בגלל שהוא לא מבין. יכול להיות שהוא מבין אבל חשובים לו דברים שונים מאשר לך, ולכן השיקולים לגבי התוצאה שלו מביאים לבחירת דרך אחרת.
    זה בדיוק כן פוליטיקה.
    אולי הדוגמא המוקצנת הזאת תעזור להבין את הכוונה:
    ” אני מנסה תמיד להסביר שהכסף שצברתי הוא שלי ושאין שום סיבה לחלוק אותו עם כל מיני בטלנים. זה לא עניין פוליטי. לאותו בחור שמצפה שאני אפזר את הירושה שלי במקום לילדים שלי אלא לשלו, אני מסביר שהילדים שלי יותר חשובים משלו. אין שום דבר חברתי בלקחת את כספם של אחרים. אני מקבל את העובדה שצריך סכום מסוים של מיסים לגבות מהאזרחים, אבל אנשים לא רואים שהשיטה שבה גובים מהם כל-כך הרבה מיסים היא עקומה?”

    מישהו מקביל לפני כמה מאות שנים(“מתקדם ונאור” לזמנו ) היה יכול לכתוב:
    אני מנסה תמיד להסביר שהכח שלי הוא שלי ושאין שום סיבה להגביל אותו בשביל חלשים . זה לא עניין פוליטי. לאותו בחור שמצפה שאגביל את השימוש בכח שלי כדי שהילדים שלו יוכלו לחיות, אני מסביר שהילדים שלי יותר חשובים משלו. אין שום דבר מוסרי בלהגביל את השימוש בכח. אני מקבל את העובדה שצריך מערכת חוקים, אבל אנשים לא רואים שהשיטה שבה מגבילים את החזקים מלהשתמש בכח היא עקומה?

    גם לפי הערכים שלך זה לא ישמע טוב , כי אנחנו מסכימים על הזכות לחיים, והזכות לבטחון פיזי (אני מקווה). באותה מידה מישהו עם ערכים שונים משלך (זכות לחיים בכבוד, בצורה שהוא מפרש את זה) יכול לא להסכים עם הציטוט המקורי שלך.

    1. מערכת הבריאות גרועה מנקודת מבטי. אני לא אפרט הפרטים, אבל מהניסיון שלי השירות והמקצוענות של מערכת הבריאות גרועה מאד. וגם אם היא היתה טובה, בא לי לבחור את הרופא שלי ולשלם על MRI ולקבל אותו לפי בחירה ולא להמתין לתור 100 קילומטר מהבית שלי ב 02:00 בלילה לתור הכי קרוב. אם לך היו חוויות טובות, הרווחת. אני חושב שאני מקבל שירות גרוע עבור הכסף שאני משלם. מדובר על 5% מהשכר שלי ושל בת זוגי, עוד ביטוח משלים ממכבי ועוד ביטוח פרטי. על כל ביקור אצל רופא כמובן משלמים, על תרופות משלמים וכבר קרה לי לצערי שהגעתי למיון ״ללא סיבה מוצדקת״ וללא הפניה וקיבלתי קנס של כ 900₪. בארה״ב בכסף כזה הייתי מקבל שירות מעולה.
      לדעתי המיסים הישירים בארץ מ ט ו ר פ י ם וגם העקיפים. אם אתה חושב שהם סבירים, זכותך. אני חושב שאתה טועה. מיסים כה גבוהים מדכאים את הכלכלה.
      ו…כן, אני חושב שמי שטוען שהפנסיה או הירושה שלי צריכה להיות מחולקת בין כולם הוא טיפש או רע לב או שניהם. הטיעון שלחשוב שמגיע לך כסף של אחרים בעיקר אחרי מותך, בעיניי זה שיא השיאים של החוצפה.

      הדוגמא שלך ממש לא קרובה בכלל לדעות שלי. הצדדים הסוציאליסטים בחברה הם קבוצות כח גדולות מאד, ודווקא הקפטילסטים הם לא. אתה מבלבל כח עם כסף. הסוצליאסט בד״כ ישתמש בכח שלו בשביל להשיג הטבות. השיח בישראל מאד אנטי קפיטליסטי. לבוא ולהקביל כסף לכח זה בעיניי ממש לא נכון.

      אני אחזור על זה שוב: לדעתי הילדים שלי יותר חשובים מהילדים שלך. סורי. אני לא חושב שאני צריך לשלם כל-כך הרבה מיסים שיעברו בצורה של העברות כספים לצדדים בטלנים בחברה. אני עובד קשה/משקיע/חוסך ואין סיבה שבסופו של דבר כל כך הרבה כסף יילך לממשלה. הממשלה הם ההוצאה הכי גדולה שלי.
      אתה מעוות את הדיון למקום לא נכון. בעיניי אני חברתי שיש בכך שאני לא מבקש את כספם של אחרים. אני לא חושב שאני צריך לחלוק את הירושה שלי עם הילדים שלך. זה שאתה חלש (כן או לא, זה לצורך הדיון) זה לא סיבה לקחת את כספם של ילדיי שכבר עבר כמה גלגולים של מיסוי.

      אתה צודק, רוב האנשים שאני מדבר איתם לא מבינים ולא רוצים להבין. לא מבינים מה הבעיה שחברת חשמל לא רווחית ואז מה אם יש לה חוב גדול. רוב האנשים שמתווכחים איתי ש״אהיה נטל על המדינה״ אין להם מושג ירוק במה הפנסיה שלה משקיעה וכמה דמי ניהול הם משלמים אבל מודאגים שאבזבז את כל הכסף שלי, לא מבינים את הצורך באנשים כמו תשובה שיפתחו את הכלכלה וכיו״ב.

      1. לדעתך המסים פה הם מטורפים? זה לא עניין של דעה. יש השוואות בינלאומיות. נטל המס הכולל כשיעור מהתוצר אינו גבוה.

        מערכת הבריאות – בארה”ב משקיעים בה הרבה יותר (השקעה כוללת, פרטית וציבורית) אבל תוחלת החיים נמוכה יותר. הביטוח הרפואי עולה הרבה והכיסוי מוגבל.

  8. אני מאוד אוהב לקרוא את הפוסטים שלך בדרך כלל, אבל לא מסכים עם רוב הדברים שכתבת, למרות שאני קפיטליסט בדעותיי (לא ליבטריאן, שיהיה ברור) וגם למרות שמעולם בחיי הבוגרים לא הייתי שכיר אלא רק עצמאי ומכיר היטב את בשרי כמה קשה להיות עצמאי במדינת ישראל.
    כיוון שלהתחיל לדון על השיטה הכלכלית בישראל זה משהו ארוך מדי אציין רק שני דברים:
    1. מס ירושה (או עיזבון לצורך העניין) מקובל ברוב מדינות המערב כולל כאלה שאינן נחשדות כסוציאליסטיות כמו ארה”ב ויפן. גם אני אישית תומך מאוד במס כזה וקצרה היריעה לדון מדוע.

    2. פנסיה קצבתית ולא הונית מקובלת גם היא ברוב מדינות המערב וטוב שכך. המקרה שלך הוא מאוד פרטי, כי אתה יודע לנהל היטב את כספי הפנסיה שלך. המדינה לא יכולה ולא צריכה להסתכל על המקרה הפרטי (המאוד חריג כאמור), אלא על כלל מקבלי הפנסיות ואיך המדינה גורמת לפורשים לפנסיה לא להיות נטל על המדינה כיוון שיכולתם לנהל בצורה מושכלת את הכסף שלהם לו היו מקבלים אותו הונית ולא קצבתית, היא נמוכה מאוד

    1. לגבי מס עזיבון,

      נגיד אמא שלך , עבדה כל החיים שלה….
      הרוויחה משכורת לא גדולה של 10,000 שקל , שילמה מיסים על משכורת ונשארה עם 7500 שקל … אחרי מס הכנסה, ביטוח לאומי, מס בריאות…..

      במקום לבזבז כסף יותר על חופשות/עיסויים/קניות מפנקות/נעליים חדשות / לקנות דירה לילדים מאך החליטה לחסוך ולדחות את הסיפוקים למרות שכל החברות שלה סיפרו לה על כייף בחוייל ובילויים…..
      אז במקום כל זה אמך חסכה 2000 שקל כל חודש והשקיע כל חודש במדד….
      חלמה שמתישהו היא תוכל להשאיר את הכספים לילדים ונכדים ….
      הייתה צריכה להתמודד עם קשיים כלכליים וחסכה כמעט בכל דבר….
      די סבלה….

      כמובן שעל רווחי הון שהיא הרוויחה מהשקעה היא שילמה מיסים לפי חוק….

      חשוב לציין שאמך לא שמעה על שום כוונות בעוד 50 שנה למסות את הכסף שלה במס נוסף , בנוסף למיסים שילמה כבר על כספיה , מס עזיבון/לגנוב לה חסכונות…..

      במקביל,
      גברת אחרת בגילה גם כן קיבלה אותה משכורת והיו לה בידוק אותם תנאיי חיים : עבודה, השכלה, לימודים, אזור מגורים, כמות ילדים , יכולת השתכרות… בקיצור הכל אותו דבר. הבדל היחד שלא חסכה שום דבר ….. לא 2000 שקל ולא 1000 שקל אלו 0.
      למה לא חסכה? כי “בלתי אפשרי לחיות מ 7500 שקל משכורת נטו בארץ”
      (אגב, את הסכום למלה אפשר לשנות לכל סכום , אפילו 50,000 שקל, ועדיין ישנם אנשים שיסכימו עם הגברת 🙂 )
      ולהפך יצרה מינוס בבנק.
      ככל הנרא , אך לא 100% שגם את הילדים שלה גברת “לא חסחנית” לא לימדה לחסוך לעתיד כי בעצמה לא ידעה….דוגמא אישית דבר חשוב מאוד מחיים.

      ועכשיו כאשר שני נשים מתות אחד משאירה מינוס בבנק או 0 חיסכון ודוגמא אישית גרועה מאוד לילדיה ושניה, אמך, משאירה 1 מיליון שקל לאחר 50 שנה.
      אין שום סיבה שמדינה/פקידים ייקחו שקל מזה !
      מי שיכול להחליט על הכסף זאת אמך בלבד. אם אמך תחליט להשאיר כסף לך או לתרום את הכסף לקרן צדקה או למשפחה עניה או לבנות מכסף הזה ספריה בעיר או בית ספר
      זה רק זכותה של אמך ולא של מדינה ולא/פוליטיקאיים/פקידים.

      אחרת,
      ייקרו דברים הבאים:
      1. נגיד חצי מיליון ייקחו במס מאמך
      כאשר לאנשים “נזקקים” כמה יגיע? אולי 10-20% אם בכלל … כי שאר הכסף צריך לממן משכורות פקידים/פוליטיקאיים/יועצי פוליטיקאיים
      2. חוק מס עזיבון תגרום לאנשים לא לחסוך לעתיד וכך לבזבז הכל ולקחת סיכון לדרדר כל המשפחה… כי למה לחסוך כאשר : א. יקחו מס על זה , ב. אם לא יהיה לנו כסף אז מישהו אחר/מדנה/פקידים אמורים לעזור….
      למשל, אתה, כאשר תרא שאמך חסכה ועבדה קשה ובסוף לוקחים חצי מהכסף בטח אתה תחליט לא לעשות אותה “טעות”….
      3. אנשים אחרים שבאמת מרוויחים הרבה וחוסכים הרבה ידאגו בעזרת עורכי דין ורואי חשבון לברוח ממס עזיבון לחוייל או לבנות חברות שכסף ייצבר שם ולא בחשבון פרטי…
      וכך , זה יגרום למעמד נמוך כן לשלם את המס אם בכלל כי לא יהיה להם מספיק משאבים לצבא עורכי דין ורועי חשבון …..

      הכי עצוב זה שיש כבר ניסיון בארץ עם מס עזיבון…. כן כן … כבר היה.
      נחשו כמה מס מדינה קיבלה?
      נכון! כמעט וכלום כי אנשים עשו תיכנון מס.
      אז התברר שאנשים כן יכולים לתכנן לעתיד ולדאוג לעצמם.
      אז גם לעיניין חסכון/פנסיה אנשים יכולים לדאוג לעצמם ולא לסמוך על תרגילים וקומבינות שפקידים/פוליטיקאיים מנסים למכור לציבור.

      ודבר מאוד חשוב נוסף,
      זה שיש שטות כזאת או אחרת (מס כזה או אחר) במדינה אחרת , זה לא אומר שאנו חייבים להעתיק הכל בלי לחשוב ובלי לעשות שיעורי בית ולרואת לאין זה מוביל….

      דוגמא למדיניות מיסים גבוהים מתרכשת היום בניו יורק – מעמד ביניים ואנשים עשירים עוזבים את העיר בגלל המיסים הגבוהים … עוד מאט לא יהיה מי שישלם מס 40-60צ % במדינת ניו יורק ובעיר עצמה… וזה אומר פשחות פתיחת עסקים חדשים , פחות משכורות גבוהות ופחות מיסים ופחות צרכנות בעיר/מגינה….
      אז לא צריך ללכת לכיוון הזה כי תקבל בדיוק להפך.

    2. 1. “קצרה היריעה לדון מדוע” זה שם קוד ל”אין לי טיעונים אז אני אכתוב ‘קצרה היריעה’…”. ירושה זה כסף שלי. לא שלך ולא של אף אחד. בנוסף, המקומות בהם יש מס ירושה אמור להיות מלווה במס מתנות, ובדרך כלל זה לא עובד, כי אנשים עושים תכנוני מס. ככל הידוע לי, ממשלת ארה”ב מצליחה לגבות מעט מאד מס ירושה. מעניין שדווקא את המס הדפוק הזה אנשים רוצים לקחת מארה”ב אבל מנגנונים אחרים לא. למה שלא ניקח את האפשרות מארה”ב לחוקה, אובר ואפשרות לקנות אננס מיובא בזול? אם אתה תומך מאד במס הזה, אתה מוזמן לתרום את כספך לכל דכיפין. לא מבין למה דחוף לגרום לאחרים לשלם.
      2. זה שזה מקובל, לא אומר שזה צודק. אפשר לתת לאדם את האפשרות לבחור ושהוא יבחר. מצטער, אני לא חושב שאף אחד צריך לקבוע לי מה לעשות עם הכסף שלי שעבר כבר מיסוי לפחות פעם אחת. “נטל על המדינה” זו סיסמא נבובה. אפשר גם לקבוע שכל אחד יסע עם קסדה באוטו כי אחרת כי הוא יהיה נטל על המדינה במקרה של פציעה. במילים אחרות: איפה עובר הגבול? לדעתי פספסת את לב ליבו של הדיון.

  9. מסכימה לגבי הרב.
    עקרונית, לדעתי עד כה השיטה הקפיטליסטית הוכיחה את עצמה, בוודאי יותר מאשר הסוציאליזם.
    אבל,
    אני מאמינה שבשני תחומים חשוב שיהיה שיוון: בריאות, וחינוך.
    ילדים צריכים לקבל את אותה רמת רפואה ואותה רמת לימודים, בין אם גדלו בדרום ובין אם גדלו ברמת אביב ג’. מגיעה להם לפחות אותה הזדמנות…
    בשני התחומים הללו, לא הייתי רוצה להיות אמריקה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *