2019

יש לי חבר שמסרב בכל תוקף לבדוק מה קורה עם הפנסיה של בת זוגו. לא משנה כמה אני משחק איתו עם המס׳ עם התזרים האדיר שבת הזוג ההייטקיסטית מייצרת בהפקדות החודשיות בפנסיה, הוא לא רוצה להקשיב. הסברתי לו שהוא לא חייב להשקיע שם במניות או להצמד למדדים. לפחות שיבדוק עבורה האם ההפקדות הופקדו, מהם דמי הניהול ומהו מסלול ההשקעות והביטוח. התשובה שלו היתה שזה שלה והוא לא מתערב, שזו עוד תשובה נגיד חצי לגיטימית, ובנוסף ״זה לא שהיא מפסידה כסף, היא פשוט לא מרוויחה״. וואט?! אני לא רואה דברים ככה, לא להרוויח זה כמו להפסיד. אנשים לא רוצים לנצל את השיטה הקפיטליסטית לטובתם משום מה. אז השנה אני ברגשות מעורבים. הרווחתי, אבל לא מספיק.

בסיכום שנתי, תיק המניות שלי עלה 21.65% שקלי כשרוב התשואה היתה ממש ברבעון האחרון. היו לי כרגיל המון טעויות שבהן הפסדתי כסף, אבל ההפסד הכי גדול הוא שלא הימרתי בגדול יותר על החברות החוצבנקאיות, שוהם ואסאר אקורד. אחרי שקיטרנו לפני שנה על אסאר אקורד, השנה היא ממש המריאה, ובצדק. אחת הכוכבות הגדולות השנה בשוק ההון. בסיכום של 2018 כתבתי ש

״כל השוק של החוץ בנקאיות נראה כמו מקום טוב להיות עם צמיחה די ודאית״.

אז פגעתי בול, הבעיה רק באלוקציה שהיתה נמוכה מדי. אסאר אקורד שינתה את עורה ממש מחברה תחת חקירה משטרתית לחברה שבה אייפקס קונה נתח מחברה מידי עדי צים, עם עוד אופציה לקניה במחירים שכרגע נמצאים מחוץ לכסף.

הטעויות היו בהשקעות בסומוטו, פאי ובפלוס 500, אבל שוב, הטעות היותר גדולה היא לא להמר יותר בגדול בחוצבנקאיות. ובכל זאת, הן אלה שאחראיות על רוב התשואה השנתית שלי. בסומוטו מכרתי את רוב האחזקה כשהחברה עמדה להמכר לצביקה בארניבוים. לאחר מכן, ״התגלתה״ בעיה מול מייקרוסופט, עסקה המכירה התמהמה, כשהרוכש ביקש דחיות מס׳ רב של פעמים, עד שהמכירה התבטלה וסומוטו חילטה את המקדמה על המכירה המגיע לה, 1.36 מיליון דולר. כרגע יש בקופתה כ 20 מיליון דולר או כ 70 מיליון שקל נטו על שווי שוק כ 98 מיליון. אני מניח שהפעילות שם שווה משהו ולראיה, בהודעת ביטול המכירה של סומוטו לבורסה, נכתב שהחברה עשויה למכור חלק מהפעילות שלה. נמתין. אין ספק שהסיכון פה התממש בעוצמה.

עוד נפילה חזקה שגרדה לי כמה אחוזים מהתשואה היא פלוס 500 עם רווח מתכווץ ורגולוציה שמשפיעה על התוצאות. גם פה נפלתי בקשקושים של ההנהלה וליביריום שצפתה רווח שלא הגיע. לאחרונה, הדברים התייצבו עם ev/ebitda הרבה יותר אטרקטיביים בהתחשב בכמות המזומן שיש לחברה ושיפור עסקי, והעבודה שאלון גונן קונה בחזרה ובכמויות לא מבוטלות. אין לי ספק שהוא מכיר את החברה הכי טוב מכולם, והעובדה שהוא קונה מייצרת סביבת השקעה נוחה.

פאי, חברת המסוקים פשטה את הרגל. כשלון מוחלט וחרוץ. איבדתי שם גם הרבה כסף. אבל כנראה שהייתי צריך ללמוד פה את הלקח בצורה האכזרית. לא להשקיע בחברה כה ממונפת, עם מנכ״ל מטומטם. לא משנה בכמה החברה מוכרת, אם המנכ״ל החליט לצלול עם החברה לתוך הים, שום דבר לא יעזור.

בגזרת ההצלחות, כאמור יש את אסאר אקורד ושוהם שמצליחה כל פעם מחדש לשחרר הודעות לבורסה שבהן היא מבקשת עוד ועוד הקלה בקובבנטים על מנת לתת יותר אשראי ועדיין נראית זולה.

GNW עדיין לא סיימה את הרכישה לOW. כבר 13 ווייברים היו שם, אבל סופסוף הדברים מתקדמים. החברה מכרה ממש לא מזמן את החטיבה הקנדית כדי לייתר את אישור הרגולטור הקנדי, והייתי בטוח שהיא תתקרב מאד למחיר הרכישה, אבל זה לא קרה. בכלל, השוק לא מאמין שהעסקה הזו תצא לפועל אבל אני מאמין ש 2 הצדדים מאד מחוייבים לעסקה. אני מסיק זאת בעקבות כך שההנהלה אכן מכרה את החטיבה הקנדית, והלהט של הסינים לשים את ידיה על נכסים אמריקאים שכאלה. לפני כמה רבעונים הם אף נתנו הלוואה לGNW כדי לקדם את המיזוג. בינתיים מחכים לרגולטור נוסף שצריך לתת אישור חדש מכיוון שעבר כל כך הרבה זמן מאז האישור, שצריך אישור חדש. אכן עסקה סבוכה, שלא לדבר על לנתח חברת ביטוח עם נכסים בכל העולם. האם זה היה שווה? לא. האם זה ייתן תשואה עודפת במבט קדימה? אני מאמין שכן.

קאטו ממשיכה בשיפור שלה ומציגה שיפור בכל הפרמטרים. גם יותר מכירות, גם SSS עולה, וגם החברה מפוצצת במזומן. אני יודע שיש אנשים שנמנעים מלהכליל את המזומן בחישובים, אבל החברה משתפת את בעלי המניות עם הכסף באמצעות דיבידנד, אז אני ממשיך להחזיק כי המכפילים המתואמים נראים אטרקטייבים. אני גם אוהב ששם המשפחה של המנכ״ל aligned עם שם החברה.

בשגריר אני עדיין מחזיק למרות שהיא לא הולכת לשום מקום. הסיפור פה פשוט וידוע. החברה עושה הכנסה יפה במגזר השירותים ביחס לשווי שוק שלה, אבל מפסידה במגזר הרכבים השיתופיים. בחברה אחרת, אולי הייתי כבר מתייאש, אבל מדובר פה על בעלי שליטה שיודעים דבר אחד או שניים על ניהול הון נכון ועל יצירת ערך. אני לא מבין למה הם לא עושים ספין אוף, מוכרים או סוגרים את השאלטר על האוטותל. אני מקווה שהבעלים לא ינסה להתאבד פה על הפרוייקט הזה, כי כולנו רוצים הרי לעשות כסף, לא?

קצת ב(י)צים

למרות שהיתה שנה חלומית וכמעט כל מטאטא פגע, אני מאמין ששנה הבאה יכולה להיות טובה מאד. קניתי ממש החודש את רני צים, גם את המניה וגם את כתבי האופציה בכמה שקלים. רני צים הוא אח של עדי צים מאסאר אקורד, והוא רעב לעשות ביזנס. אצל אסאר אקורד אני לא מצפה להכפלה נוספת, אבל מהמידע שרני צים משחררת לאחרונה בהודעות לבורסה, נראה שהחברה בדרך הנכונה. ה NOI שהחברה כבר היום מייצרת או 40 וקצת מיליון (תלוי אם אתם אופטימיים לאכלוס מלא או לא) ומהנכסים בבניה או בתכנון, החברה אמורה לחצות בקלילות את ה 100 מיליון בתוך שנתיים שלוש, אם לא למעלה מכך… באופן עקרוני אני לא אוהב השקעות נדלן כי המטריקות פה לא טריביאליות אבל התמחור המעניין פה, צמיחה, הבניה במגזר הערבי, בתוספת בעל שליטה ״רעב״ עם פויזציה גדולה מייצר פה קרקע נוחה להחזיק פוזיציה משמעותית. אפשר גם להסתכל מה קורה בפירים מבחינת תימחור ולראות שרני צים מתומחרת בחסר. רני צים כה מאמין באחזקה הזו שהוא קנה מכתבי האופציה מס׳ פעמים עד שהוא מגיע לאחזקה של כמעט 50% מהאופציה שהיא בסחירות נמוכה. נכון שזה חצי הימור במיוחד כשהפקיעה היא עוד כשנה וחצי, אבל אני מאד אוהב את העובדה שרני צים קונה את האופציה. אם המניה תעלה פי 2 בתוך שנה, האופציה תעשה אולי אפילו פי 8 לפי סטרייק של 400. כמובן, שזה הימור כי באופציות לא מספיק להיות צודק, אלא צודק בזמן ובעוצמה ופה צריך קצת מזל. אז אני מחזיק (קצת) באופציה ו(יותר) במניה. במניה הוא גם עם פוזיציה ענקית.

פנסיה

מה יש להגיד. נגנב לי המח כשאני שומע שיש אנשים שעדיין נמצאים במסלולים המסורתיים בפנסיה ומקשקשים קשקושים על עלות אכ״ע, קצבת שיירים, או כיסוי שחרור. אנשים לא יודעים להבדיל בין ביטוח לחסכון, ומה הסיכוי שיקרה אירוע ביטוחי חס וחלילה, ואם יקרה, כיצד להערך אליו. האם לא כדאי להצמד למדד ולהנות מתשואה חלומית בסיכון נמוך? האם שווה לזרוק את הפנסיה שלך לפח בהינתן שאתה חושב שיקרה לך אירוע ביטוחי? ניהול סיכונים זה לב העניין.

לא שאני חושב שאני המשקיע הכי חכם בעולם, אבל אם הכהן הגדול וורן באפט אמר להצמד למדדים בטח במכשיר פנסיוני שבו קונים למשך עשרות שנים את המדדים, מי אני שאכפור בכך בפנסיה? הרי לקנות מדדים כל טיפש יכול, ולקנות מניות בפנסיה זה אסור, ואנחנו הרי לא עושים דברים אסורים.

אינני יועץ השקעות ולא רואה חשבון ולא הוסמכתי לכך. יש לקרוא את הפטור מאחריות לפני ביצוע כל פעולה. אין להסתמך על החישובים שנעשו ברשומה הזו, הם עלולים/עשויים להיות מוטעים. אני עושה הרבה טעויות ויש סיכוי גבוה שטעיתי ברשומה זו. סביר להניח שאני מדבר שטויות ולכן כל מי שמבצע פעולה על סמך רשומה זו, עלול להפסיד את כספו. אין תחליף לייעוץ מקצועי. יש לראות ברשומה זו בגדר מחשבות שהכותב מעלה בלבד ולא לייחס שידול לפעולה. נא לא להקשיב לי. אני עלול/עשוי לקנות/למכור כל נייר ערך מבלי לפרסם זאת.

10 תגובות בנושא “2019”

  1. יפה מאוד, תודה.

    למרות שהשנה הייתה סבבה במדדים אני מרגיש שהייתה דווקא שנה קשה בחברות רבות כפי שהזכרת – פאי, פלוס500, סיביאל ועוד רבות, בעיקר בחודשים הראשונים לשנה.

    אין ספק שהמכות האלה דחפו אותי לכיוון בו אני משקיע כיום – ממוקד ישראל ובחברות שאני מכיר מאוד לעומק.

    מאחל שנה עם יותר ב(י)צים!

      1. יפה מאוד משקיע בערך שאתה נותן את הקרדיט על רני צים לשלומי ולא למי שבאמת עבד קשה, מצא את החברה, סיפר עליה והסביר עליה לשלומי וכל התובנות על החברה שכתובות בבלוג של שלומי הם שלו (ועוד הרבה כאלה שלא כתובות).

        אגב, לפני כשנה שלחתי במייל לכמה משקיעים ואתה ביניהם סקירה ארוכה ומפורטת על רני צים. בחרתם להתעלם ממנה וחבל. בניגוד אליכם, מי שדווקא התרשם מאוד מהסקירה היה רני צים עצמו, שכשעה לאחר שקיבל את הסקירה לידיו, קיבלתי טלפון ממזכירת החברה לקבוע איתו פגישה אחד על אחד, ומאז אנחנו בקשר.
        אני מסופק אם יש משקיע בארץ שמכיר את רני צים כמוני ואני מעריך שגם רני עצמו יעיד על כך.

        ולגבי אס.אר אקורד אתה יכול לחזור לפוסט בבלוג שלך שדרך ערך פרסם אחרי הדוח השנתי של 2018 של אס.אר ולראות מי כתב שם שאס.אר אקורד יעשו בקלות 50 מש”ח רווח נקי ב-2019.

        ולגבי שוהם, אתה יכול לחזור לפוסט שאסף נתן פרסם על נאווי לפני שנתיים וחצי, ומי וחשף לראשונה את שוהם ביזנס כרעיון השקעה.

        בקיצור, אני מאוד בעד לתת קרדיט על רעיונות השקעה ודרך השקעה. זה הדבר ההגון לעשות. אבל צריך להקפיד לתת את הקרדיט למי שראוי לו

        1. לא זוכר ששלחת לי על רני צים, ואם כן, שאפו על המציאה. לגבי אסאר, אמרת אכן שהיא תעשה 50 מיליון, אבל מצאתי אותה לבד מזמן, ודרך ערך אף נפגש עם ההנהלה לפני יותר משנתיים. בכל מקרה, אתה משקיע מחונן. כל הכבוד. אשמח להשאר הקשר.

  2. אכן שנה חלומית,
    אבל, צריך להודות שהילדים שלי עשו תשואות טובות יותר (גם אם הם לא יודעים את זה…), מאחר והם פשוט מוצמדים ל S&P500 מנוטרל מט”ח.
    אז לא הכיתי את השוק…
    ועדיין שנה חלומית!
    אני דווקא לא בשוק המקומי. ניו יורק, לונדון, הונג קונג…
    וכמו תמיד, יש 20% שעושות את ה- 80% לתיק שלי.
    והשנה זו הייתה SEDG .

  3. מה שנקרא כיום קרן סל מחקת מדד.
    ואם היא כוללת גידור מטבע, יש לזה עלות.
    אז במקרה היה כדאי לגדר בשנתיים האחרונות, אבל זה לא מעיד על העתיד…

  4. cthr ירדה חזק מאוד אחרי הדוחות. המכירות צומחות, אבל הרווח ירד על בסיס שנתי. נראה כי מתומחרת בחסר. מה דעתך?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *