2016

קפיטל

מכיוון שאינני מנהל כסף עבור אחרים, אלא רק עבור עצמי (ומעט עבור חברים ומשפחה), נמנעתי בעבר לכתוב סיכומי שנה. השנה, החלטתי כן לעשות זאת כדי להיות יותר שקוף כחלק מתהליך השתפרות וניסיון לראות במה טעיתי. האמת שהתחלתי לכתוב את הפוסט הזה ממש מזמן עוד לפני בחירת טראמפ, באווירה ממש שלילית ומה קרה? בחודשיים האחרונים של 2016 היה ראלי של ממש שנתן לי את כל התשואה השנתית בכלום זמן. כל הפיננסיות המדוכאות שלי, ובעיקר GS טסו צפונה, ועדיין אני ממש לא מרוצה מהשנה. אני זוכר שפיטר לינץ’ אמר במבחן המראה שמשקיע טוב הוא כזה שיודע להחזיק את הבטן בירידות. ובכן, גם בעליות זה לא קל. קשה מאד להחזיק מעמד בעליות מסחררות במיוחד במהירות אדירה לבטח כשהיו לי מ-כתבי האופציות של וולס פארגו וג’ייפי מורגן. הפקיעה בהן תוך פחות משנתיים ואני ממש כבר לא מרגיש בנוח להחזיק אותן ברמות כאלה, במיוחד וולס שמתקרבת למכפיל הון מוחשי של 2.  לדעתי משקיע טוב יכול לעשות בשנה כזו 50% יחסית בקלות. שימו לב לתשואות של כמה מהמניות שאני מחזיק בהווה או בעבר או כאלה ששמתי עליהן עין. רימוני, ארית, סומוטו, STS (בשלב מסוים), ארגאן, ווסטרן דיגיטל. אני נותרתי עם כ 15% צנועים, אמנם הרבה יותר טוב מת״א אבל מאכזב במבחן הכללי. הייתי מרגיש הרבה יותר טוב אם התשואה שלי היתה צפונה מ 20%, אז אני עדיין צריך להשתפר. זו היתה פשוט שנה מתנה. התחלתי את השנה עם אחזקה מאד גדולה בפיננסיות. ומה קרה? בפברואר כבר התיק שלי היה מינוס 19%!!!. זה ממש לא נעים להתחיל ככה את השנה. לסיים את השנה ב low teens זה נחמד ומהשפל התיק שלי עלה כמעט 50%, אבל אני ממש לא מרוצה. ככה זה בשוק ההון. קשה להיות מרוצים. ה S&P 500 (שהוא הבנצ׳מרק העיקרי שאני מודד עצמי מולו), עלה דולרית 12.48% השנה או 12.32% שקלית. בקריאה סופית, התיק שלי עלה 15.45% דולרית או 15.25% שקלית.

מה עבד

סומוטו

החברה שהעשירה אותי הכי הרבה השנה היא סומוטו החמודה. אני מאד אוהב את התימחור שלה ואת ההנהלה. אני מרגיש בנוח מאד כאשר אני יודע שההנהלה הזו יושבת על ההגה. סה”כ סומוטו כבר נגעה בשער של כמעט 300 אג’, אבל חזרה 20% אחורה. אני ניצלתי זאת והגדלתי מעט אחזקה לאחר הכנס משקיעים שבו נכחתי. אם לא תהיינה לחברה בעיות רגולוציה, אזי החברה באמת זולה והסיבות כבר נכתבו בעבר. 2 טעויות קריטיות שאני רואה במהלך האחזקה שלי בסומוטו: בניתי פוזיציה של 5% בחברה בסוף 2015. בדיעבד זו היתה טעות. בתימחור שלה בשלהי 2015, הייתי צריך לעלות לאחזקה של 10%. זה היה מוסיף לי הרבה יותר להון. טעות נוספת: לא הייתי צריך להיות גרידי לגבי כתבי האופציה שלה, ולרכוש אותם במחיר של 3-15. היום הם נסחרים בפי 10 מהמחיר שבו בוצעה עסקה של 3.5. חבל. היה נחמד לעשות איזה 10-20 אלף שקל. אף אחד לא מתעשר מסכומים כאלה, אבל זה היה משמח אותי לעשות פי 10 אפילו על ההשקעה קטנה. אף פעם לא עשיתי פי 10… סה”כ סומוטו תרמה לי השנה כ -7% לתיק.

GS

מאז יוני 2015, החברה השילה כשליש משוויה. היא כבר לא מציגה תשואה על ההון כמו בימים שלפני המשבר הפיננסי, אבל הערכתי שהמשבר הזה זמני. אפשר לראות שגולדמן מתומחרת בעשור האחרון במכפילי הון שנעים ב 0.7-2.5. כשהיא היתה בשפל ב 2016 ב 140$, מכפיל ההון שלה היה כ  0.8. אני לא בטוח שהם יכולים לחזור לרמות של מכפילי הון של 2.5, אבל כשהמניה נסחרה ב 140$, זה היה דכאוני מדי לדעתי כשמסתכלים על ההון המוחשי שלה, ולכן הקפדתי להחזיק בגולדמן באחוזים גבוהים מההון, אפילו 20% בשלב מסוים. אני כבר מחזיק כמה שנים בגולדמן ובמהלך הראלי הגדול במניה, החלטתי למכור חלקית. מכרתי 50% מהפוזיציה שלי. אני חושב שעתידה של גולדמן עדיין לפניה, אבל לשם כך, היא תצטרך להגדיל את התשואה על ההון שכרגע הוא לא מזהיר. סה”כ גולדמן תרמה לי השנה כ- 6% לתיק.

VSEC

עוד מניה שבטח מוכרת למי שבודק מה קורה בבלוגיאדה מסביב. המניה עלתה כ – 30% מהתחלת השנה, אבל רוב העליה היתה במהלך הראלי הגדול של החודשיים האחרונים של השנה. סה״כ גם בויסק אני מחזיק כמה שנים והשנתיים האחרונות היו תנודתיות בה במיוחד. החברה עושה תשואה על ההון דו ספרתית וסופסוף הגיעה למכפיל רווח הרבה יותר סביר. קצת מכרתי במהלך השנה כי היא נהיתה כבר די גדולה אצלי, אבל אני עדיין ממתין שמכפיל הרווח יתרחב. סה״כ ויסק תרמה לי השנה כ 4%.

JPM

עם התרסקות כל הפיננסיות בתחילת השנה, ג’ייפי לא פעלה באופן שונה, וגם היא נפלה חזק. באותו שלב הוספתי קצת לאחזקה שלי כך שהיא תפסה כ 10% מההון שלי בעיקר בכתבי האופציות… בשלב מסוים בשיא הדכאון בתחילת השנה, הגיע ג’יימי דיימון והחליט שהוא שם שכר שנתי שלו בחברה והחברה הצליחה לסיים את השנה בתשואה חיובית ביותר. טעות רצינית לא ללכת בכל הכח אחרי שג’יימי דיימון עשה כך! בכל הכח, אני מתכוון הרבה יותר מ 10%. זו חברה שהייתי צריך להחזיק בהון הרבה יותר משמעותי בשפל. הלקח שלי מכל העניין הוא להיות מאד מאד קשוב למהלכים של ההנהלה, במיוחד למנכ”ל מוערך שכזה שלפי פרסומים זרים הוצע לו אפילו להיות שר האוצר הבא של ממשל טראמפ. סה”כ JPM תרמה לי כ 4% לתיק השנה.

תדיראן

מה יש להגיד על חברה שמוכרת מזגנים במדינה חמה ובעולם מתחמם? תדיראן נטחנה בכל הבלוגים מסביב, אז התיזה בה די ברורה. החברה יצאה משוק המוצרים ה”לבנים” (מכונות כביסה, מקררים וכיו”ב) ונשארה לה ליבת עסקי המזגנים. מדהים מה ניהול נכון יכול לייצר עבור המשקיעים. לתדיראן היה הון חוזר מאסיבי כתוצאה מהמכירה של העסקים האלה, ומצד שני, הדימום של הפסד מהמוצרים הלבנים נעצר, כך שכח הרווח של החברה עלה משמעותית. לא רק שמזגן זה מוצר שלא נראה שבעתיד הקרוב יפסיקו לצרוך אותו, לתדיראן יש אופרציה של התייעלות אנרגטית עם בתי החולים הממשלתיים שאמור לייצר לה עוד הכנסות ורווח, אם כי לא משמעותי. לאחר הנסיקה של תדיראן ב 2016, מכרתי את תדיראן במלואה במחיר של 82₪. לאחר מכן החברה דיווחה על רבעון שני מטורף, עלתה צפונה מ 100₪ למניה, ואני החלטתי עם ההתדרדרות במחיר המניה לפתוח שוב פוזיציה בחברה בסביבות מחיר  85₪ למניה, שכן החברה זולה יחסית למרות כל העליות בה. מכפיל הרווח כרגע בעיניי ממש לא מאיים. אני לא כ”כ אוהב את המשחקים של לקנות חברה, למכור, ואז לקנות שוב. מהנסיון שלי זה לא עובד. כמה שפחות פעולות, כך ייטב. למרות זאת, החלטתי שאני חוזר למניה. אם השוק יאפשר לי, אני אגדיל אחזקה שם. הטעות בתדיראן, כמו בסומוטו, היא אחזקה קטנה מדי בבנית הפוזיציה הראשונית. סה”כ תדריאן תרמה לי השנה כ 3%.

ארית תעשיות

חברת המרעומים הקטנה עלתה בערך פי 3 ב 3 שנים. לצערי, אני שמתי עליה את העין רק באמצע 2016. לדעתי עתידה עדיין לפניה, שכן, הצבר שלה עדיין מרשים, והאופרציה לבנית מפעל בהודו יכולה לייצר הכנסות. סה”כ לפי החישובים שלי החברה יכולה לעשות יותר מ 20 מיליון שקל רווח נקי כששוי השוק שלה הנוכחי הוא סביב כ 140 מיליון. לחברה יש המון מזומן בקופה שלהבנתי לא נזכה לראותו בקרוב, שכן לחברה אין כוונה להחזיר הכסף לבעלי המניות למרות שדיברתי על כך מס’ פעמים עם ה CFO. מכפיל הרווח של החברה  מספיק נמוך עבורי כדי שאהיה שורי על ארית. נמשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות בהודו. נקווה להפתעה נעימה במכרז לפגזי ה 155 מ”מ. סה”כ ארית תרמה לי השנה כ 2% לתיק.

ABAC

כזכור, חברה סינית משעממת שכבר כתבתי עליה לא מזמן, אז נדלג על הפרטים. חברה משעממת. נט נט. סה”כ ABAC תרמה לי לתיק כ- 1.5% לתיק השנה.

DSWL

טוב, כתבתי עליה בעבר. ואין יותר מדי מה לחדש. עוד חברה סינית משעממת. עושה תבניות פלסטיות ותיקון טלפוניה ואלקטרוניקה. אני מאד אוהב את המאזן שלה וכמות המזומן שלה. נט נט בדיוק כמו שאני אוהב, למרות שהדו”ח האחרון שלה לא היה כ”כ מלהיב. החברה עשתה בחציון האחרון כסף בעיקר מהנכסים הפיננסיים שברשותה, והמכירות לא צומחות בקצב שציפיתי. מצד שני, היו”ר ממשיך להגדיל אחזקות בקצב משוגע ממש, ואני מחכה שאחרים יעלו על עגלת התשואות וירימו את השווי שלה. יש גם סיכוי שנראה buy out, אבל זו ספקולציה בלבד. אם החברה לא היתה סינית, אני מניח שהייתי מרגיש יותר בנח איתה, אבל מניסיון, כשהתימחור הוא כ”כ קיצוני, צריך להשקיע גם כשהחברה סינית בטח אם היו״ר בצד שלנו. אני כבר ראיתי מה היה עם ATV, ולמדתי את הלקח הזה. בינתיים אפשר להנות מדיבידנד נדיב של כ 8% שנתי. סה”כ DSWL תרמה לי השנה כ 0.5% לתיק.

ATV

גם עליה כתבתי עליה בעבר. בתחילת השנה קניתי אותה והחזקתי מס’ ימים מועטים. טעות רצינית כשלא קניתי אותה ב 4$. השוק נתן מתנה, ולא לקחתי. את הלקח אני מנסה ליישם ב2 הסיניות לעיל. סה”כ ATV תרמה לי השנה כ 0.33% לתיק.

מה לא עבד

LILAK

הרגה אותי השנה. בהמשך יובא פירוט קצר. עלתה לי השנה בכ 4% מההון שלי.

 CAT

מה אפשר להגיד? הזיה רצינית. חברה שהאנליסטים בה צופים רווח למניה של 3.25$ והיא נסחרת במחיר של כ 93$ כלומר מכפיל רווח של כ 30. ההנהלה הרבה פחות אופטימית מהאנליסטים לפי המצגת של החברה בועידה שהיתה לפני כחודש בקרדיט סוויס, כלומר גם המכפיל הנ”ל הוא כנראה מוגזם. לא להאמין, אבל קארטפילר שכולם אוהבים לדבר בגנותה, היתה החברה עם התשואה הטובה ביותר השנה בדאו ג’ונס. אני ניצלתי זאת והגדלתי כל הזמן את השורט עליה. זה עלה לי בירידה של 3% מהתיק שלי דרך השורט ואופציות מכר שחלק מהן גלגלתי הלאה לאחר שהן ירדו המון.

JAKK

נכנסתי הרבה אחרי שהבחור החביב ״דרך ערך״ כתב עליה. ומה קרה? כמובן שהפסדתי שם לאחר שההנהלה פישלה ולא מכרה בכמות מספקת לטענתה מכיוון שלקוח מהותי ביטל הזמנות, וזה עוד לעונת החגים ברבעון שאמור להיות הכי חזק פר שנה. לא התאים לי הנהלה שככה מפשלת ומכרתי מיד. לאחר מכן החברה הורידה עוד תחזיות והמניה צנחה עוד יותר. סה״כ JAKK עלתה לי ב 1% מההון שלי השנה.

 אג”ח

כזכור, סגרתי הפוזיציה במהלך השנה, כי נמאס לי ממרג׳ין קול וכי אני לא מבין גדול באג״ח. בישראל ממש לא כדאי לעשות שורט. במקום לקבל הון, צריך לרתק הון. ברור שמאז האג״ח ירדו המון. ככה זה תמיד. סה״כ הפוזיציה הזו עלתה לי בכ 1% רק השנה.

WFC

כשהמניה נסחרה סביב מכפיל הון של 2 כשנגעה בשווי של 60$ למניה בשליש האחרון של 2015, ברטרוספקטיב, הייתי צריך למכור אותה, במיוחד כשהחזקתי בכתבי האופציה שהם כידוע נגזרת של המניה. חלק מהאחזקה שהיתה לי שם אכן מכרתי בזמנו, אבל לצערי לא הכל. באיזשהו שלב נראה שהשוק החליט להשתגע לכיוון השני והפיל לגמרי את המניה עקב הסקנדל הידוע של פתיחת חשבונות ללא ידיעת לקוחות. מי שעוקב, כבר מכיר לגמרי את הסיפור. המנכ”ל המוערך סטאמפף התפטר ו-וולס חויבה בתשלום לרשויות בסכום של כ 185 מיליון דולר. שוק ההון החליט ש 185 מיליון ירידה בהון של החברה זה לא מספיק, אז הוא הוריד את החברה בכ-20 ביליון דולר. חשבתי דאז, שכח הרווח של החברה לטווח הארוך לא ייפגע במיוחד אם וורן באפט רצה להוסיף שם טרום המשבר. במחיר של כ 44-45$ קניתי קצת מהמניה ולגבי הוורנטס – הבעיה שהפקיעה באוקטובר 2018 כבר לא היתה רחוקה, אז במהלך הראלי, במחיר 55$, מכרתי את שאריות האחזקה שלי בוורנטס במהלך הראלי הגדול וגם את המניה. יכול להיות שהפיננסיות תקבלנה מכפיל הון גדול מ 2, אבל זה כבר שולי סיכון שאני לא מוכן לקחת כשיש מניות במכפילים יותר אטרקטיביים ופחות מסובכות. סה”כ WFC לא תרמה דבר לתיק השנה, אם כי במהלך השנים האחרונות תרמה לי מאד.

אביב ארלון

בינתיים נפגעת קשות מירידת היורו שמתדרדרת את שווי הנכסים שלה בסרביה. הנפילה של היורו ממסכת את העובדה שהיה דווקא דו״ח לא רע בכלל, בטח כשהיא במכפיל הון חצי. לא תרמה דבר לתיק שלי השנה.

מס+דולר

תרמתי למדינת ישראל את חלקי הקטן עבור פוזיציות מוצלחות שנמכרו וגם הדולר דרדר את האחזקות הדולריות שלי מעט. עלה לי ב 3%.

פספוסים

לפינת הפספוסים אני מצרף לרשומה את ידידנו, ״דרך ערך״. שנינו חולקים רעיונות השקעה רבים לרבות כאלה שהוזכרו לעיל. הנה דבריו:

LILA/LILAK

את הסטירה הכי גדולה ב 2016 חטפתי מלילך, ביזנס הכבלים בקריביים ואמריקה הלטינית של אימפרית  “ליברטי גלובל”, בבעלות ג’ון מאלון. על פניו נראה שלילך היא עוד חוליה בשרשרת סיפורי ההצלחה של ה”קייבל קאובוי”. הבעיה שמר מאלון אוהב לסבך דברים. שלוש מניות עם יחס כזה או אחר של זכויות הצבעה, ספינאופים, שחרור נכסים מחברת האם ואימוצם על ידי חברת הבת והכי חשוב סלידה משורה תחתונה חיובית. אצל ג’ון מאלון כל הרווחים עוברים חזרה לעסק במינוף לא קטן. זה מחייב היכרות טובה מאוד עם התפעול והאקלים שבו חיות החברות שלו. המיזוג עם קייבל אנד ווירלס לא פישט את העניינים.. הדו”ח האחרון שעל פניו נראה לי די טוב “הוריד” את המניה ב 25% וב 40% ממחיר הפתיחה של הפוזיציה במניה. את האמת, אני לא ממש מבין למה וזה הכי חמור, להיכנס להשקעה עם פוזיציה די גדולה (8% מההון) ולא לשלוט בצורה מוחלטת בתזה זה רע מאוד. הזמן שיש לי להבין תזות מאוד מסובכות מאוד מוגבל ואני צריך לדבוק בחברות קטנות ופשוטות. אם הייתי עושה את זה, לא הייתי משקיע שם מראש והייתי “מרוויח” עוד 4% לפחות לתשואה השנתית.

ווסטרן דיגיטל

על ווסטרן עשיתי סיבוב ב 2012-13. החברה חטפה אז זעזוע בגלל השיטפון בתאילנד שגמר את המפעל שלה והחליש משמעותית את כושר הייצור שלה. המניה בשפל הגיעה אז ל 35$ בערך ונסקה אל מעל 100$ תוך שנה וחצי בערך, מה שהניב לי תשואה מאוד יפה. התיאבון נפתח לי שוב השנה בעקבות הכרזה על הרכישה של סנדיסק שהשוק מאוד לא אהב. עד כדי כך שהמניה חזרה כל הדרך למטה עד 35$. היה ברור שהחברה מרוויחה, עם ביזנס לא רע, ועם כמות מטורפת של מזומנים, והיא יכולה להרשות לעצמה רכישה כזו גם אם במחיר מופקע. המחיר ירד הרבה יותר מהערך. רק לא הייתי בטוח מהו הערך. אם הייתי עושה את שיעורי הבית טוב יותר הייתי מגיע למסקנה ש 50$ למניה זה בהחלט הגיוני, הבעיה שפחדתי מהמיזוג ולא יכולתי להעריך את כושר הרווח של החברה הממוזגת. חיכיתי לירידה נוספת במניה, לייצר מרווח ביטחון רחב יותר. WDC, הענישה אותי על ההססנות שלי מהר מאוד ואחרי המיזוג בפועל קפצה לאזור ה 48$ למניה. דו”ח חיובי במיוחד, העלה אותה עוד, והודעות ההנהלה על כך שהביצועים המצרפיים של המיזוג טובים יותר ממה שצפו מלכתחילה הזניקו את המניה עד לכמעט 70$ כיום.

ויליפוד אינטרנשיונל – WILC

אחרי ויליפוד אני עוקב כבר שנים. הבלאגן שם, עם מכירות החברה על ידי האחים ויליגר, והקניות שהחזירו את השליטה לידיהם הם רקע לטלנובלה סוערת במיוחד. פעם אוליגרך כזה משתלט עליהם, פעם אחר, אבל הויליגרים תמיד שם עם עוד סיבוב מוצלח וריפוד חיי הפנסיה שלהם במיליונים קלים. המניה נפלה בגלל כל הבלאגן הזה אל מתחת ל 4$, והשפל היה בתחילת השנה כשהנאסד”ק עצרו את המסחר במניה מחשש להוצאת כספים מקופת החברה שלא כדין על ידי בעל השליטה – האוליגרך האוקראיני גורטבוי. כל הסאגה הזו הסתירה מכונת מזומנים ברמת נט נט שלא משלמת דיבידנדים ותשואה די עלובה על ההון. היתה לי פוזיציה קטנה במניה וכל הסאגה הזו לא הוסיפה לי בריאות. כשחודש המסחר לאחר שהרשויות לא מצאו כלום, חיכיתי קצת להתאוששות ומכרתי את המניה ברווח מזערי. אבל דווקא אז סופסוף דברים החלו להסתדר. הויליגרים עזבו את תפקידם והחברה סיימה לשלם להם את מענקי הפרישה המנופחים שהסתירו רווח תפעולי יפה מאוד. דוחות לרבעון שני ושלישי חשפו שוב את מה שכבר ידעתי, שמדובר בעסק מרוויח עם כמויות מטורפות של מזומן בחשבון. לאחרונה, החברה אפילו, תחזיקו חזק, התחילה לשלם דיבידנד. כל זה הרים את המניה ל 6$. מחיר היעד שלי, שעם קצת סבלנות היה עוזר לי לקצור רווח של 80% על הפוזיציה. הלקח הוא, סבלנות, שום דבר בתזה לא השתנה. אחרי שהויליגרים פרשו והמסחר במניה חודש הכל התנהל בדיוק כפי שניחשתי, ולצערי נתתי לחולשה רגעית באמצע השנה לסגור את הפוזיציה ברווח זעום במקום להרביץ מכה יפה.

JAKK

על ג’אק נכתב כאן בבלוג הזה במספר הזדמנויות. הסיכון שלקחתי על החברה הזו היה די מחושב. מצד אחד הנהלה לא ממש מבריקה וחוב המיר בגודל מפלצתי, ומצד שני מכירות יפות, וצמיחה לתוך 2017. כשהמניה הגיעה ל 9.6$ קצת לפני דוח רבעון שלישי זה היה הזמן למכור. אולם מכונת המזומנים המשיכה לעבוד והדוח לרבעון החזק ביותר בשנה היה מעבר לפינה. להפתעתי הדו”ח היה חלש מאוד עם הנמכת תחזיות ל 2016.  זה הפיל את המניה לרמת 7$ בערך. ממש לפני סוף השנה ג’אק הוציאו עוד אזהרת רווח שהנחיתה את המניה לאזור של 5$. נפילה של למעלה 40% מהשיא. זה הספיק לי וסגרתי את הפוזיציה. חברה לא יכולה לתת שתי אזהרות רווח בכזו סמיכות והאמון שלי בהנהלה אבד לחלוטין. בסך הכל לא היתה לי פוזיציה משמעותית במניה (5% בשיא), והפתעות במכירות תמיד יכולות לקרות. אז בחישוב הסיכון/סיכוי זה בהחלט משהו שאני יכול לחיות איתו. אבל משהו אומר לי שעם הנהלה כזו (שסירבה לביי אאוט ב 18$ למניה, לפני שנים) דברים כאלה יכולים לקרות. אי אפשר לתזמן פוזיציה באופן מושלם ולמכור בשיא, אבל ההרגשה שלי שהייתי צריך להיזהר יותר.

ארגאן – AGX

לכל אחד יש את סיפור האהבה הנכזבת שלו עם מניה מסוימת. זאת שהוא רצה כל הזמן. שפחד להעז, ועד שכבר החליט לעבור מפלירטוטים לסיפור אהבה מתברר שזה היה מאוחר מדי והיא כבר לא תהיה שלו. כזה הוא הסיפור שלי עם ארגאן. ארגאן היא חברה שבונה תחנות כוח מונעות בגז. עם רוח גבית שמעודדת שימוש באנרגיה חלופית לפחם ודלק, זה נראה כמו ביזנס נכון להיות בו באמצע העשור השני של המאה הנוכחית. נפילת מחירי הדלק שמה על הולד כמה פרויקטים שהיו בצבר, מה שלא איפשר למניה להמריא ב 2015. עם תחילת 2016 הירידות בשווקים לא פסחו גם עליה והביאו אותה למחיר מתנה של 30$ בערך. ארגאן מבצעת את הפרויקטים שלה לשביעות רצון הלקוחות, ולבקלוג נוספו בשנה שעברה והשנה פרויקטים שמספקים יופי של הצצה לכושר ההכנסות של החברה. לא היתה כל סיבה לא לקפוץ למים. הדוחות הראו על שוליים תפעוליים גדלים, ושורה תחתונה יפה מאוד. המאזן סיפר על כמות מזומנים אדירה וחוב לא קיים, ובמכפיל של 10 זה עדיין הרגיש לי לא מספיק בטוח. ארגאן ב 30$ היתה מתנה, ב 40$ יופי של הזדמנות וכנראה גם ב 50$. אבל אני העדפתי לעמוד ולהסתכל מהצד. זה עלה לי בפספוס אדיר שכן נכון לסוף השנה המניה השאירה גם את 70$ מאחור ולי רק נותר להצטער.

פנסיה

סה״כ הפנסיה שלי עלתה ב(עריכה: 9.78%) כ- 9% (ללא מישקול של ההפקדות). עוד אין קריאה סופית אבל זה הערכה שלי לפני שנקבל זאת סופית. זה נחמד מאד, אבל זה לא מגיע לתשואות של ה S&P 500 או התשואות שלי. מאד מבאס העניין הזה שיש לי כ״כ הרבה כסף תקוע שמפגר אחרי התשואות שלי עצמן וטעות עקיבה מול המדד עצמו. רק בשביל להרגיש קצת יותר טוב עם עצמי, הלכתי ובדקתי מה עשו המסלולים המנייתים בקרן פנסיה מהעבר שלי. במילה אחת: ביזיון. אני לא מבין למה אנשים עדיין אוכלים את הלוקש הזה. הבדל של 4-5% בשנה, זה הפרש מטורף בגיל 67.

קשקושים

מה שיפה בשוק ההון, זה שכל אחד יכול להיות משקיע. לא צריך שום דבר, רק קו אינטרנט ומחשב. הבעיה הגדולה, שכולם חושבים שהם יודעים הכל ועל כל דבר יש להם ביקורת/הצעה לשיפור/או סתם חוות דעת שאינה מתיישבת עם ההגיון. תראו, אני משקיע המון זמן בשוק ההון, כי אני מעריך את התמורה. זה אומר לקרוא המון ספרים, לדגור בבלוגים ולהריץ סקרינרים גם כשבא לך לראות האח הגדול (לא באמת…). מה שאני לא אוהב, זה שכל אחד חושב שהוא מבין יותר מאחרים, כאלה שלא ניסו מעולם להבין איך לתמחר חברה או לקרוא מאזן. אני לא מתיימר להיות המשקיע הכי טוב בעולם, אבל גם לעשות המון טעויות ולצאת עם תשואה גבוהה רב שנתית על פני ה S&P 500 זה טוב מאד עבורי למרות כל הטעויות, מה שמוכיח שכל אחד עם מחויבות ועבודה קשה יכול לעשות כסף. בשוק ההון אפשר להיות בינוני ולהרוויח מלא כסף.

הנה כמה משפטים ששמעתי השנה מאנשים שלא רוצים ללמוד:

  1. אחרי השריפה הגדולה של נובמבר. בחור: “האג״חים ירדו החודש ממש חזק. זה בטח קשור לשריפה שהיתה. מדינת ישראל יכולה לפשוט הרגל בגלל כזה דבר. אני יוצא (אחרי שהם צנחו כמובן והבחור לא מושקע כלל במניות ולא מבין את הסיכון בכלל באג״חים)”.
  2. בחור: “אני לא מעביר הפנסיה שלי לצמוד S&P 500. אני ממלא לוטו״. משקיע בערך: “אבל בצמוד מדד יש סיכוי גבוה מאד שתהיה פנסיונר מליונר בסיכון נמוך ואילו סיכוי אפסי בלוטו להתעשר”. בחור בתגובה: “אז מה?”
  3. “קופת חסכון לילדים זה ממש טוב. אני הולך להכפיל את ההשקעה שם (במקום 50₪ לשים 100₪ כש 50₪ הנוספים הם מכיסו)” משקיע בערך: “למה שלא תשקיע בעצמך את ה 50₪ הנוספים בצורה יותר שקופה וברורה? גם ככה ה 50₪ הנוספים יוצאים לך מהכיס. אתה יכול לבחור כל אפיק השקעה שתחפוץ”. הבחור בתגובה: “ככה אישתי אמרה לי”.
  4. בחור יום אחרי בחירתו של טרמאפ: “משקיע בערך, הלכה לך הפנסיה. העיקר אמרת לנו להשקיע הפנסיה ב S&P 500. פחחח”.
  5. בחור יום אחרי שנודע שההנהלה של סומוטו מכרה מניות: “סומוטו גמורה. ההנהלה מוכרת. זה הסוף. משהו מסריח שם בכנס משקיעים”. (הוא לא היה בכנס כמובן).
  6. בחור בפברואר: ״גולדמן גמורה. אני מיואש״. משקיע בערך: ״אל תדאג. היא די זולה״. הבחור בתגובה: ״אז למה היא לא עולה אם היא זולה?״. משקיע בערך: ״אין לך סבלנות״.
  7. בחור: “אני לא מבין למה אי אפשר לסחור בביטקווין במניות בדרום אפריקה. זה ממש יוזיל לי את העלויות. אני צריך לעשות 2 המרות בשביל לסחור בדרום אפריקה” (אין לו שום מניות בדרום אפריקה כמובן…). משקיע בערך:” אם אתה רוצה לחסוך בעמלות מיותרות, אולי תנסה לבדוק אם אתה משלם דמי משמרת לני”ע בבנק? זה יכול ממש להוזיל לך עלויות במקום להתעסק בשטויות”. בחור “אין מצב שאני משלם. החשבון שלי ללא עמלות. מה פתאום לעבור לבית השקעות, אני במילא לא משלם!”. לאחר שבוע נודע לי שהבחור שילם…
  8. בחור: ״אני לא אפרוש לעולם. גם 10 מיליון לא יספיקו לי״. משקיע בערך: בוא נחשב כמה יכולה להיות שווה הפנסיה שלך אם תצמיד אותה ל S&P 500. אתה ואישתך יחד יכולים להיות שווים 8 ספרות בגיל 67״. בחור: ״מיותר. אני לא מאמין בפנסיה״.
  9. בחור: “משקיע בערך. אתה בנאדם גרידי. אתה לא יודע להנות מהחיים. בשביל מה אתה חוסך ומשקיע? מה תעשה עם הכסף? כדאי לך לבזבז אותו עכשיו. מיותר”.

 

אינני יועץ השקעות ולא רואה חשבון ולא הוסמכתי לכך. יש לקרוא את הפטור מאחריות לפני ביצוע כל פעולה. אין להסתמך על החישובים שנעשו ברשומה הזו, הם עלולים/עשויים להיות מוטעים. אני עושה הרבה טעויות ויש סיכוי גבוה שטעיתי ברשומה זו. סביר להניח שאני מדבר שטויות ולכן כל מי שמבצע פעולה על סמך רשומה זו, עלול להפסיד את כספו. אין תחליף לייעוץ מקצועי. יש לראות ברשומה זו בגדר מחשבות שהכותב מעלה בלבד ולא לייחס שידול לפעולה. נא לא להקשיב לי. אני עלול/עשוי לקנות/למכור את אחת החברות המוזכרות לעיל או כל נייר ערך אחר מבלי לפרסם זאת.

10 תגובות בנושא “2016”

  1. תודה תודה תודה!
    תמיד מהנה לקרוא לקרוא את הפוסטים שלך…וכמובן שלומד ממך הרבה
    מאחל ש 2017 תהיה ירוקה אף יותר

  2. אני עוקב די חדש של הבלוג.
    מאוד אוהב לקרוא אותך.
    שתהיה לך שנה מדהימה ושתכה את המדדים בלפחות 10% !!

    1. משקיע בערך,
      תודה על שיתוף ידע.
      1) כשאני בודק שערים היסטוריים 31.12.15- 2043.94, 30.12.16- 2238.83
      תשואה של 9.54% מה אני מפספס? ברור לי שאם אבחר עם דיבידנד אזי תוצאות יהיו שונות. עדיין איך הגעתם ל- 12.48?
      2) אתה לא חושב שבנקים בארהב עדיין לא מיצו את פוטנציאל העליות שלהם. המכפילים של GS, JPM בסביבות 1.3. לא שווה להמתין לתקופות של ריביות גבוהות מתקופה הנוכחית?איך אתם מגיעים לתשואות SP500.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *