סופרים – רבע הצלחה, שלושת רבעי כשלון

״דרך ערך״ בפוסט אורח בנוגע להשקעתו ב - STS:

לפני מספר חודשים טפחתי כאן לעצמי על השכם על ההחלטה הנבונה שהביאה אותי להסיט השקעה בווארנטים של וולס פארגו, לטובת Supreme Industries, טיקר STS. התזה המקורית היתה מאוד פשוטה. עם רווח שנתי של בערך 75 סנט למניה במחיר של 5.8$, ועם הפנים לקראת הרבעונים החזקים של השנה, יש לנו מציאה שנסחרת בדיסקאונט משמעותי. בחישוב שמרני אם החברה תעשה 80 סנט למניה עם מכפיל 12 היא צריכה להיות ב 9.6$.

כזכור המניה טסה למעלה בעקבות דו”ח רבעון רביעי ל 2015  (30% ביום שחרור הדוח). מכרתי חלק מהאחזקה סביב 8.4$ ואת השאר סביב 9.2$. הייתי מוכן לחכות חצי שנה לדוח רבעון שני שהוא החזק ביותר, אבל STS פשוט איבדה מעצורים והחלטתי למכור עם רווח של כ 50%.

הצלחה? לדעתי לא! מדוע? משום ש STS השלימה טיסה של 200% כמעט, בחצי שנה לשיא שנרשם, כאמור לפני כשבועיים, כשהחברה שחררה דוח רבעון שני והמניה נגעה ב 18$.

50% תשואה בערך בחודשיים אל מול 200% בחצי שנה. על פניו מכרתי מוקדם מדי. האם עשיתי טעות? כלל האצבע שלי אומר, שאם פספסתי ב 30% ומעלה ביציאה מפוזיציה, אז התשובה: כנראה שכן. כדי להפיק לקחים ניסיתי להבין האם פספסתי משהו ואם התנהלות נכונה יותר היתה בעצם מסדרת לי את השנה.

אז מתברר שהייתי מאוד שמרני לגבי הערכת הרווח שלי. כבר בשחרור דוח רבעון רביעי שחתם את 2015 הרווח הנקי עמד על 75 סנט למניה. אני מדגיש – רווחGAAP נקי! בסופרים אין חוכמות והתאמות או הוצאות חד פעמיות. לא צריך לחפור בדוח כדי לחפש יהלומים חבויים. הכל גלוי ורשמי ללא משחקים. רווח זה רווח. אז עוד לפני הרבעונים החזקים שבפתח, התזה היתה צריכה להתעדכן מעלה משום ששהחברה הראתה שיפור בכל הפרמטרים. מכירות, שולי רווח גולמי ותפעולי, תשואה על ההון, תזרים תפעולי, והון עצמי. אני לא מגזים אם אומר שכל סעיף בדוח השתפר באופן קיצוני. ושוב, לא מדובר באיזו חברת טרן אראונד. סופרים פשוט המשיכה לעשות את מה שעשתה קודם. רק טוב יותר.

דוח רבעון ראשון ששוחרר באפריל השנה הראה על המשך המגמה. רווח של 22 סנט ברבעון וקצב שנתי של 86 סנט למניה. כלומר רווח שנתי שהוא מעל לצפי שנתתי אך לפני שלושה חודשים. ראוי להתעכב רגע על דוח רבעון ראשון. אני לא נכנס לביזנס ולסביבה המקרו כלכלית, שהיא אגב מאוד תומכת. אני מתרכז אך ורק ברווח: סופרים הרוויחה ברבעון ראשון 2016 22 סנט שזה ארבעה סנט בלבד פחות ממה שהיה הרבעון החזק ביותר שלה רק תשעה חודשים קודם לכן. כלומר אם מגמת הצמיחה וההתיעלות תמשיך, ראוי לעדכן את תחזית הרווח ואפילו להגדיל את המכפיל. ואין סיבה שלא, משום שהמנכ”ל היה מאוד אופטימי וחשוב מכך, הדוחות הראו שהוא לא מספר סיפורים. לאחר שחרור דוח רבעון ראשון מחיר המניה היה כבר על 11.4$ ומכפיל 13 על רווחי שנה חולפת. יקר? לא כשרבעון שני החזק הוא הבא בתור. אם המגמה תמשך STS יכולה להציג רווח של למעלה מדולר למניה בחישוב שנתי ו 11.4$ כבר לא נראה יקר. כזכור בשלב הזה אני כבר חודש מחוץ לפוזיציה ורואה איך המניה לא עוצרת לקחת אויר. בנקודה הזו ראוי היה לעדכן את תחזית הרווח ולהחיל מכפיל יותר מרחיב לחברה שלא מפסיקה להשתפר. מי שהיה עושה זאת היה רואה רווח של 50% נוספים אם מסתכלים על מחיר המניה היום.

והנה, מעבר לפינה ממשמש ומגיע דו”ח רבעון שני. קצת לפני כן המניה שוברת את רף ה 15$ דולר וזה שם אותה במכפיל סביר של פחות מ 15 אם אכן השורה התחתונה תחצה את רף הדולר למניה. מספרים סבירים לחלוטין, ומה שחשוב יותר התזה המקורית שגרסה כי כדאי לחכות לדוח רבעון שני התממשה במלואה. ואז, מגיעה ההפצצה של דוח רבעון שני 2016: 48 סנט למניה ורווח כולל של 1.08$ למניה בארבעת הרבעונים האחרונים! מפתיע? לא למי שעקב אחרי הודעות החברה. לצערי עקבתי גם עקבתי אבל לא הפנמתי.

image002

 

מה שניסיתי להראות כאן שהסתכלות פשוטה על המספרים בכל נקודת זמן יחד עם דיווחי ההנהלה על כך ש 2016 הולכת להיות שנה טובה מאוד עם עליה בהזמנות והתייעלות תפעולית, וכן גם עם קצת אופטימיות, מראה שהמניה לא היתה יקרה מדי. בכל פעם שהמכפיל גרד את ה 15 לכל היותר הגיע שיפור ברווחיות שהוריד אותו. עם עדכון של התזה לאור השיפור בתוצאות הייתי חייב להמשיך להחזיק במניה. אולי תוך כדי דילול כלשהו, אבל היא בהחלט לא היתה ממש יקרה.

כבני אדם אנחנו לומדים מהר מאוד, מגיל מאוד צעיר, שעל כל פעולה יש תגובה. בעולם ההשקעות לרוב זה לא כך. התגובה, שאתה מקווה לה אחרי כניסה לפוזיציה שנראית מבטיחה יכולה להגיע באיחור של חצי שנה, שנה ואפילו יותר. נדיר שהפידבק מיידי. זה מה שקרה עם STS. ואולי זה מה שדחף אותי החוצה מהפוזיציה. תוך חודשיים קיבלתי את מחיר היעד שלי והעדפתי לקחת אותו, זאת במקום לבדוק לעומק אם נכון יותר לעדכן אותו. לא נכנסתי לעוד גורמים תומכים, שבדיעבד היו מסייעים לי לקצור רווח אדיר הרבה יותר מזה שרשמתי אילו לא הייתי מתעצל ובודק אותם לעומק, אבל העדפתי להתמקד דווקא בדבר הכי פשוט והכי נגיש: רווח נקי למניה.

אז זכיתי ברווח של 50% במקום של 200%. ההשקעה המקורית הייתה בערך 7% מההון והוספתי 3.5% לתשואה השנתית של 2016 באדיבותה של חברת סופרים אינדסטריז. אני משאיר לכם לחשב כמה היתה תורמת לי דבקות בפוזיציה עד רגעים אלה שבה היא נסחרת ב 16$ למניה כמעט. צרות של עשירים תגידו? אולי. אבל מבחינתי הרווח הזה הוא כשלון צורב משום שזה בדיוק מה שעושה את ההבדל בין משקיע טוב למצוין.

 

 

הכותב אינו משדל, או מייעץ לקנות, או למכור מניה מכל סוג שהוא. הכותב עלול לקנות או למכור את המניה מבלי להודיע על כך. הכותב מביע את דעתו האישית בלבד ויכול להיות כי היא מוטעית, חלקית ואינה נכונה. כמו כן, הכותב לא התבקש על ידי אף גורם להכין את הרשומה ואינו מקבל כל תמורה שהיא לרבות תשלום על הרשומה. המידע שמופיע ברשומה עלול להיות חלקי, שגוי, מוטעה, חסר, נסמך על מקורות לא אמינים או לא מאומתים. העושה שימוש בכתוב ובמידע המוצג לעיל עושה זאת על אחריותו בלבד.

2 תגובות בנושא “סופרים – רבע הצלחה, שלושת רבעי כשלון”

  1. יפה מאוד, תובנה נכונה ומעמיקה (ואיך באמת נותנים מענה משביע רצון לסוגיה- אולי להכניס לצ’ק ליסט שאלה “האם הערך האינטרנזי של החברה עולה בעקבות הדוח האחרון?”).
    בעודי קורא את הפוסט שלך אני חושב ומצר על העובדה כי קראתי את הניתוח שלך כשפורסם ולא התפנתי להסתכל על החברה לעומק, בבלוגוספירת הערך ובישראלית בפרט יש המון פנינים וחשוב לראות שלא מפספסים רעיונות טובים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *