סומוטו – כשהמחיר יורד יותר מהערך

סופסוף הצלחתי ללכת אל סומוטו ונפגשתי עם סמנכ”ל הכספים. נחמד תמיד ללכת לחברה. אני לא עושה את זה מספיק, אבל יש לזה תמיד ערך מוסף. אתה מבין במהירות דברים שאולי היית מפספס בקריאת הדו”חות. לרוב החברות בישראל אין קשרי משקיעים מסודרים ופה זה די מסודר.

מדובר בחברת היי טק טיפוסית ברח’ הברזל בת”א, עם מכונת קפה JURA, וחללים נעימים. נפלתי על יום שכל העובדים היו ביום כיף, אז מלבדנו לא היו יותר מדי אנשים. סמנכ”ל הכספים התגלה כבחור מאד נחמד, ושמגיע לעבודה על אופניים. כבר נק’ לזכותו. אני יכול להגיד מניסיון שחברות ישראליות לא תמיד ששות לשוחח עם בעלי מניות, ופה היתה פגישה נעימה מאד.

אסי ה CFO הציג לי את החברה ואת ההיסטוריה שלה, את האסטרטגיה של החברה ואת הכיוון שאליו היא הולכת. סה”כ יצאתי מהפגישה די מעודד שהערך של החברה לא משתקף בשווי המצחיק שלה בבורסה. נכון לכתיבת שורות אלה, שווי החברה 72 מיליון שקל. ה EBITDA שלה לפי 2014 הוא כ 11M$ או נניח 42 מיליון שקל. נניח שהחוב שווה פחות או יותר למזומן (למרות שזה לא בדיוק נכון, אבל נניח כדי לפשט את החישובים) של החברה אז היחס EV/EBITDA הוא כ 1.7. די נמוך, גם יחסית לפריון לדוגמא. בחברות כמו סומוטו הפחד הגדול הוא שהצמיחה תעצר ואז החברה נשארת כמלכודת ערך עם מכפילים נמוכים לאורך שנים, וכפי שראינו מדו”חות  9 החודשים הראשונים של השנה, סיכוי נמוך מאד שנראה את אותן מכירות ורווח תפעולי של החברה מגיע למס’ של 2014, שלא לומר שנקבל צמיחה, אבל להבנתי, סומוטו מחפשת לרכוש חברה אחרת שתיתן לה את היכולת להגיע למס’ האלה תוך כדי שימוש בעסקה במזומן ובמניות. השנה מסתיימת ממש עוד כמה ימים, ואפשר להניח שרכישה של חברה נוספת כנראה כבר לא תתבצע בשבוע הקרוב, אבל גם אם זה ידחה בכמה חודשים, זה לא נורא. אם סומוטו תצליח למצוא נרכשת ראויה עם סינרגיה טובה ותוספת לרווח, זה עשוי להיות קטליזטור נאה. אם יש משהו שקשה ברכישה של חברה זה הסינרגיה. לפי הבנתי הם עשו את זה כבר די יפה עם חברות קודמות שהם רכשו כמו ג’ניו וטאבאטו, אז אני אופטימי. השאלה היא באיזה מחיר הם יצליחו לרכוש וכמה זה באמת יתמוך במכירות וברווח אז נצטרך לחכות ולראות.

אם כבר נוגעים במזומן, סומוטו סיימה את התשלומים לג’ניו וכרגע יש לה בקופה 11.5 מיליון דולר עפ”י הפרסום הזה. הצעתי לאסי שישתמש במזומן כדי שנעשה כולנו יותר כסף ע”י רכישה מחדש של מניות, במיוחד כשהחברה נסחרת מתחת ל BOOK VALUE שלה. כמו כן יש אפשרות לחלוקת דיבידנד, אבל אפשר אולי להניח שחלק מהמזומן נשמר עבור רכישה פוטנציאלית. החברה מנווטת את עצמה יפה ברמות ההוצאות שלה, כך שמצבת העובדים שלה קטנה יותר לעומת התחלת השנה. אני יכול להניח שהשנה היא כבר לא תגיע ל41 מיליון דולר הכנסות ו EBITDA של 11 מיליון דולר, אבל עם רכישה, הכל יכול להשתנות, מה שגם שהחברה זולה בטירוף. חברות כמו סומוטו אילו מסוג החברות שאתה יכול להגיד עליהן שאולי הערך שלהן ירד, אבל המחיר שלהן ירד הרבה יותר. דבר נוסף שהצעתי לאסי זה לציין את הרווח המתואם של החברה כך שלא יכלול את הפחת על הנכסים הבלתי מוחשיים. פריון, לדוגמא, עשתה הפחתה של כל הנכסים הבלתי מוחשיים בפעם אחת וכך מראה כח רווח יותר נכון.

לגבי הביזנס עצמו, ממה שהבנתי זה לא כ”כ פשוט להחליף את סומוטו ע”י תחרות. תמיד יכולה לבוא חברה ולשפוך כסף ובכך לגנוב לה את הביזנס, אבל שוב, בשביל המחיר של סומוטו, אני מוכן לקחת את הצ’אנס. לדברי אסי, לסומוטו יש אלגוריתם חכם שיודע להציע למשתמש את התוכנה המיועדת אליו. דיברנו גם על תוכנות ה Utilities שהחברה מפתחת ששם המרג’ינים הרבה יותר גדולים שכן לא צריך לחלוק את הרווחים עם המפתחים ונשמע שסומוטו מפתחת אפליקציות מעניינות, אם כי לא חסר תחרות בשוק התוכנה. כל חברה יודעת לעשות תוכנות Utilities כפי שסומוטו מפתחת. עובדה שסומוטו עושה מזה כסף. מה שאהבתי מאד לשמוע זה שסומוטו כלל לא מוכרת יותר סרגלי כלים, התחום שבו חטאו ונפלו חברות כגון בבילון. רק בשביל המשפט הזה שווה היה לבוא לבקר.

אם נסכם, כרגע, נכון ל9 חודשים הראשונים של השנה, המכירות הן 22.9 מיליון דולר ו EBITDA הוא 7.3 מיליון דולר. לחברה יש הון של 25 מיליון דולר נכון לדו”ח רבעון 3Q15. המס’ שלה פחות טובים מ- 2014 בהנחת נירמול לכל השנה, אבל מספיק זול כדי להשאיר אותי לונג על החברה בפוזיציה בינונית. מה גם שכספקולציה בלבד, תמיד גם יש את האפשרות שתבוא חברה ותשים כסף על סומוטו ותרכוש אותה בפרמיה. בן גירון המנכ”ל כבר עשה זאת בעבר כשמכר את SweetIM לפריון.

 

אינני יועץ השקעות ולא רואה חשבון ולא הוסמכתי לכך. יש לקרוא את הפטור מאחריות לפני ביצוע כל פעולה. אין להסתמך על החישובים שנעשו ברשומה הזו, הם עלולים/עשויים להיות מוטעים. אני עושה הרבה טעויות ויש סיכוי גבוה שטעיתי ברשומה זו. סביר להניח שאני מדבר שטויות ולכן כל מי שמבצע פעולה על סמך רשומה זו, עלול להפסיד את כספו. אין תחליף לייעוץ מקצועי. יש לראות ברשומה זו בגדר מחשבות שהכותב מעלה בלבד ולא לייחס שידול לפעולה. נא לא להקשיב לי. אני עלול/עשוי לקנות/למכור את חברת סומוטו או כל נייר ערך אחר מבלי לפרסם זאת.