לא פשוט להיות פשוט

מזל טוב ומועדים לשמחה

במהלך השנה חבר מהעבודה סיפר לי על חברת צ׳יפוטלה שנמצאו אצלה חיידקי קולי באוכל באחד מסניפיה והחברה נכנסה למשבר בשנים האחרונות, והמניה נשחטה כתוצאה מכך. הוא אמר לי שזו ממש הזדמנות כי החברה מתחילה להראות סימני שיפור ומתישהו הרי הכל יסתדר. אמרתי לו ״בוא נראה מה מכפיל הרווח שלה״ אחרי כל הירידה של המניה. לא עשיתי בדיקה מעמיקה ופשוט בדקנו באחד האתרים מה מכפיל הרווח של החברה שנכתב שם. תמיד אני כמובן הולך לדו״חות, אבל זו לא היתה אחזקה שלי, אז בדקנו בצורה שיטחית ביותר. הוא היה לפחות 20. אני לא זוכר בדיוק. מאז, המניה טיפסה מעט, והוא היה שבע רצון. אמרתי לו באחד הימים ״מה אתה מתעסק בזה? אתה לא מבין שם כלום, וגם אחרי כל הירידה החברה נסחרת במכפיל רווח גבוה מאד. אולי פשוט תקנה את פלוס 500? העסק שם פשוט מאד ולדעתי החברה נסחר בחסר משמעותי לעומת הערך שלה״.

הבחור, שנקרא לו א׳, אכן זנח את ההשקעה בצ׳יפוטלה בהפסד קל לאחר שהיא שינתה כיוון, והעביר את הכסף לפלוס 500. מאז הוא מבסוט. פלוס 500 עלתה מהתחלת השנה בכ 135% לא כולל הדיבידנדים שחולקו. לא פשוט להיות פשוט. פלוס 500 זו חברה מאד פשוטה להבנה, שמראה צמיחה משמעותית והמחיר שבה היא נסחרת נפל בסוף השנה הקודמת כתוצאה מבעיות רגולציה מול ה FCA באנגליה. החברה פרסמה דו״ח חציוני חלומי, והמניה טסה ובצדק. אנשים הרבה פעמים אומרים לי ש״בורסה זה מזל״. אותם אנשים בדרך כלל נותנים עידוד מהיציע מבלי לנסות לרדת לפרקט לשחק ולהבין את המשחק באמת. אז איזה מזל שפלוס 500 ניתנה במחיר מצחיק, במכפיל רווח מצחיק. מי שעקב אחרי הודעות החברה עוד לפני אותו דו״ח חלומי, ידע שהחברה נסחרת בחסר משמעותי. לפעמים, לא צריך לחפש השקעות מסובכות כשיש ממש את המטבע מתחת לפנס. בנוסף, פלוס 500 הודיעה שהיא מגדילה את הbuyback אבל בינתיים לא ביצעה זאת בפועל והאחזקה שבשיא היתה 27% מהכסף שלי לאחר כל העליות נמכרה במחירים 830, 861 ו 911 והיום אני מחזיק בה ״רק״ בכ 7% מכספי. החברה לדעתי עדיין זולה, אבל ההנהלה ״מפשלת״ בכך שהיא לא ממשיכה לקנות עוד ממניותיה. בנוסף, כל שיהוק רגולטורי שאנחנו לא צופים יכולים להפיל את שווי החברה (ואולי בכך לסדר הזדמנות נוספת). פלוס 500 סידרה לי את הרבעון האחרון ואת 2017 בכלל לפחות עד כה. התיק שלי עלה מהתחלת השנה ב 26.35% שקלית. התשואה הזו כוללת הפקדות נוספות כתוצאה מקה״ש שלי, ניכוי עמלות, מיסים, והפרשי מט״ח ודיבידנדים שאמורים להיות מחולקים שכבר עברו את יום האקס. היה לי ויכוח קטן עם חבר אחר לגבי חישובי תשואות. רק להבהיר, אני מחשב את התשואה באמצעות פונקציית XIRR של אקסל שמתחשבת במועד כניסת כספים נוספים לתוך התיק (למרות שהם עשויים להישאר כמזומן בלבד) ובכך לוקחת בחשבון את המשקל של הכסף החדש.

חול העומד

עוד חברה שתרמה לי מעט השנה היא סומוטו שדי הלכה אחורה ברבעון האחרון. החברה הודיעה ביולי שהיא במו״מ למכירתה. זו היתה הודעה קצת מוזרה, שכן לא היתה בקשה רשמית לבצע buyout לחברה, ולטענתם הם ביצעו את הגילוי הנאות הזה מכיוון שכתבי האופציה היו צריכים לפקוע בסוף אותו חודש, מה שהיה יכול להכניס אותם ״לתוך הכסף״. השבוע, לאחר שהמניה התדרדרה, הודיעה סומוטו שהמו״מ לא הבשיל למכירה. סומוטו עדיין זולה, ואני מאמין לחברה שהיא רצתה להיות הוגנת עם מחזיקי כתבי האופציה, אבל הייתי מצפה ממנה ליותר שקיפות מול בעלי המניות. החברה בינתיים עומדת בכל התחזיות שלה ולדעתי עדיין זולה. שגריר פרסמה דו״ח שמסכם את הרבעון השני של השנה. החברה הגדילה הכנסות ורווח תפעולי ועושה תשואה על ההון יפה מאד, כזה שאמור לתגמל אותה במכפיל רווח נדיב. מיזם ה״אוטותל״ אמור להתחיל בקרוב ונראה מהן ההכנסות התפעוליות מהפרוייקט שעבורו עיריית תל אביב הקצתה 100 מיליון שקל. קאטרפילר פרסמה דו״ח רבעוני שבו היא מעלה את תחזית הרווח שלה ל 3.5$ למניה ול 5$ מתואם הוצאות. המניה כמובן שעטה קדימה, והיום במחיר של כ 124$, מכפיל הרווח לפי 2017 הוא 35 או כ 25 לפי אותו רווח תיאורטי מתואם. מי האמין שהשוק ייתן לחברת Heavy CapEx כזה מכפיל רווח מטורף? אין ספק שזו אחת ההשקעות הגרועות שלי בשנים האחרונות והאופציות מכר שלי פשוט התאיידו. בגזרת Genworth Financial Inc (טיקר: GNW) החברה הודיעה כי היא מוותרת על 210 מיליון דולר במידה והמיזוג עם Ocean Wide יתבטל. לכאורה, הודעה רעה. אני כבר לא חושב שהמיזוג באמת ייצא לפועל ויכול להיות שכרגע כל המיזוג הזה הוא חסם למניה. ברגע שהמיזוג יתבטל, בטח המניה תצלול, אבל בטווח הארוך יותר, זה אולי יאפשר לחברה שנסחרת במכפיל הון של כ 0.15 לקבל שווי יותר הגיוני.

אושפיזין בסוכה

לקראת סוף החודש גם נפרדתי סופית מ VSE Corporation שנסחרת תחת הטיקר VSEC. זו היתה אחלה אחזקה במשך השנים האחרונות, ולדעתי החברה נסחרת במחיר הוגן. כמובן שהיא יכולה להמריא עוד 30% כמו שתמיד מתרחש לאחר שאתה מוכר, אבל ככה זה. עוד פרידה היתה מחברת דסוול (טיקר:DSWL) הסינית החביבה שמכרתי ברבעון האחרון די הרבה ולפני כשבועיים נפרדתי ממנה סופית. אני לא חושב שהחברה מאד יקרה, ובעל השליטה קונה שם כל הזמן, אבל יש לזכור שהחברה היא עדיין סינית והיא מייצרת כסף רק מהנכסים הפיננסיים שלה, ולא תפעולית. מה שהכי מפריע לי אצלה זה שהיא שינתה מדיניות חלוקת דיבידנד ללא סיבה ברורה. זה לא שחסר לה כסף. היא יכולה לחלק דיבידנד ענק. כשהיא היתה נט נט עמוק, אז הרגשתי בנח לקנות. עכשיו, לאחר כ 100% תשואה שכוללים גם את הדיבידנדים, הגיע הזמן להיפרד.

תלושים לחג

המתנה שקיבלתי במהלך הרבעון היא התדרדרותה של סאני תקשורת. הפוזיציה המקורית שלי היתה בגודל 5% שעליה עשיתי נכון לשיא שבו היא נסחרה כ 100% תשואה. אני לא יודע מדוע בדיוק המניה נפלה כ״כ. אולי זה בגלל הקונפליקט בחצי האי הקוריאני, אבל אני אמרתי ״תודה רבה״ ואספתי כל הדרך למטה. איך פיטר לינץ׳ כתב באחד הספרים שלו? ״אם כל המניות היו עולות כל הזמן, מחפשי המניות היו ללא עבודה״. היום סאני הפכה להיות האחזקה הכי גדולה ואני מאד אופטימי לגביה. מחיר הקניה הממוצע שלי הוא בערך 196. בד״כ סיכונים גיאו-פוליטיים כאלה לא משפיעים על הביזנס של חברה, אלא אם באמת תפרוץ פה מלחמת גוג ומגוג. חבר אחר מהעבודה, שגם לו נקרא א׳, בטוח שמשהו מסריח שם, אבל תמיד כשמניה נופלת זו תחושת הבטן. החוכמה זה לנטרל את הרעש ולהבין אם החברה זולה או לא. מכיוון שלדעתי היא מאד זולה ביחס לביצועים העמסתי עוד ועוד, ולצערי מוקדם מדי.

מזל רע ואיסרו חג

לעיתים קרובות מדי אני קורא את העיתונות הכלכלית של האתרים בישראל, כגון דהמרקר או גלובס. למרות שזה נחמד לבהות באתרים האלה, זה מאד נדיר שאפשר יהיה למצוא שם רמז להשקעה טובה. השקעה שבה ״המחיר יורד משמעותית יותר מהערך״. אז פתאום, מצאתי. פורסם באחד מאתרים אלו על חברה בשם Telit (טיקר: TCM:LN) שנסחרת באנגליה. החברה עוסקת במכירת מודולי חומרה שנותנת פתרונות IoT במגוון פרוטוקלי RF עם מכירות מרשימות ואאוטלוק מבטיח לפחות עד אותו דו״ח חציוני. טליט נשחטה בערך 30% ביום פרסום הדו״חות שלה בעיקר בגלל מכירות חלשות ושולי רווח גולמי נמוכים כתוצאה מעיכוב סרטפיקציה שפגע במכירות החברה וגרם לה למכור מוצר דומה בשולי רווח נמוכים יותר. ״השוק״ לא אהב את ההפתעה הרעה והפיל את המניה. מיד לאחר מכן, לא מספיק שהמניה ירדה המון, פורסם שהמנכ״ל ובעל השליטה בשם עוזי כץ, ביצע הונאת משכנתא לכאורה יחד עם אישתו בארה״ב והוא ״נמלט״ מארה״ב לפני שהועמד לדין לפני כ 20 שנה. בעקבות אותה הונאה הוא ניסה לטשטש את עברו ושינה את איות שמו באנגלית מהשם המקורי Uzi Katz ל Oozi Cats כדי להימלט מחיקור דין (שוב, הכל לכאורה). אז המניה חטפה. אוי, כמה שאני אוהב את זה שמניה חוטפת כ 30% ירידה בכלל הונאת משכנתא לכאורה שאינה קשורה כלל וכלל לביצועי החברה. במיוחד כאשר אותו עוזי כץ קונה ביום שבו פורסמו הדו״חות 400,000 מניות (עוד לפני שפורסם עליו על אותה הונאת משכנתא לכאורה) ב 1.71 פאונד. מיד קניתי ב – 0.5% מכספי את מנית החברה במחיר 120 פני עם התדרדרות רצינית עוד יותר בשווי החברה. עשיתי זאת כדי לשים רגל בדלת, והחלטתי שאני לא קונה המון לפני שאני עושה שיעורי בית טוב טוב. אני זוכר מהספר שקראתי “Talent is Overrated” ששחקני טניס טובים יודעים היכן כדור הטניס ינחת עוד לפני שהיריב מגיש. הם יודעים זאת לפי הצורה שבה המגיש זורק הכדור למעלה לפני החבטה ותנועת הכתף. פה הרגשתי אותו דבר ולכן קניתי מעט (מדי). בשבוע-שבועיים לאחר מכן עברתי על כל הפרסומים של החברה, על המצגות, הדו״חות ו-הוובקאסטים, עשיתי הרבה חישובים ופניתי להנהלת החברה עם שאלות כי לא רציתי להיות פזיז. החברה לא כ״כ אהבה שאני מנסה לדלות פרטים ולא שיתפה איתי פעולה. לאחר זמן קצר, החברה כבר קיבלה את הסרטפיקציה שהיא חיכתה לו ובגינו החציון המדווח היה חלש, ומיד המניה טסה כשלמעשה עלתה משפל מקומי של 100 עד ל 200. בשבוע האחרון טליט כבר הורידה תחזיות מכירות ואביטדה כך שהערך שלה שוב ירד ואני כבר לא מרגיש בנח ברמות הנוכחיות של שווי החברה. בסופו של עניין, במקום לשים 3% מההון לאחר ההבנה שהחברה זולה בסביבות מחיר 100, ולהוסיף 3% להון שלי בגין התשואה, פישלתי. הוספתי להון שלי רק כ – 0.2% לאחר שמכרתי הכל ב 173. לא עשיתי שיעורי בית מספיק מהר. אני יכול להגיד ש״לא היה לי מזל״, אבל זה לא יהיה נכון. פישלתי.

 

 

 

אינני יועץ השקעות ולא רואה חשבון ולא הוסמכתי לכך. יש לקרוא את הפטור מאחריות לפני ביצוע כל פעולה. אין להסתמך על החישובים שנעשו ברשומה הזו, הם עלולים/עשויים להיות מוטעים. אני עושה הרבה טעויות ויש סיכוי גבוה שטעיתי ברשומה זו. סביר להניח שאני מדבר שטויות ולכן כל מי שמבצע פעולה על סמך רשומה זו, עלול להפסיד את כספו. אין תחליף לייעוץ מקצועי. יש לראות ברשומה זו בגדר מחשבות שהכותב מעלה בלבד ולא לייחס שידול לפעולה. נא לא להקשיב לי. אני עלול/עשוי לקנות/למכור כל נייר ערך מבלי לפרסם זאת.

40 תגובות בנושא “לא פשוט להיות פשוט”

  1. אחלה תוצאות, מסכים עם כל מילה לגבי פלוס 500.
    אבל אליה וקוץ בה- XIRR איננה מחשבת תשואה והחישוב שלך לדעתי לא נכון. אני בטוח שהתוצאה שלך יפה, אבל אני ממש לא בטוח שהיא 26%. היה פעם דיון בבלוג שלי על זה. הרבה מאוד אנשים לא יודעים לחשב תשואה ולכן אני תמיד “שם קורטוב מלח” על מה שאתה קורא ברשת, יפה שאתה מודה שהשתמשת ב XIRR.

    חבל שאתה מחשב ככה… הדרך הנכונה והנוחה לדעתי לחשב היא לחשב בכל חודש את התשואה. כסף נכנס לתיק רק בראשית חודש, ואז בסוף החודש מחשבים תשואה. התשואה של השנה או כל תקופה אחרת היא מכפלות של התשואות החודשיות. כל שיטה אחרת שאינה לוקחת חתכים בזמנים שנכנסים כספים היא שיטה לא נכונה.

  2. ראשית שנה טובה גם לך ! כרגיל כתיבה מצויינת ומחכימה וגם תשואה חלומית !

  3. תודה רבה.
    סאני נראית מעניינת באמת. אפשר לשאול מה האחוז שלה בתיק שלך?

  4. מעניין מאוד וסתחיין על התשואה
    מסקרן לדעת מה אתה חושב על חברת ארית לאור ההתפתחויות האחרונות ועליית המחיר הנלווית? קראתי את הפוסטים שלך בעניין כמובן

    1. לא קראתי את הדוח לעומק אלא רפרפרתי שכן אינני מחזיק יותר. החברה זכתה ב 5 מיליון דולר במכרז שאליו היא ניגשה עוד מלפני התחלת העשור. 5 מיליון דולר תוספת זה משמח מאד, אבל לא משנה מהותית את הצבר של החברה. נכון שיש אופציה לסכומים גבוהים נוספים, אבל אופציה יכולה להתממש ויכולה שלא להתממש. החברה נסחרת כבר במכפיל רווח לא כ”כ נמוך. נכון שיש לה עוד הרבה מזומן, ואני יכול רק להצטער שלא חיכיתי יותר על מנת לעשות שם קצת יותר כסף. ברמות הנוכחיות שלה, אני הייתי מרגיש קצת פחד גבהים.

      ג.נ.: לא מחזיק, ולא ממליץ…נא לקרוא טוב טוב את הפטור מאחריות.

    1. אני גם חושב שהמכירה לא תצא לפועל בסופו של דבר. לדעתי זה לטובה. שני הדוחות הרבעוניים האחרונים היו טובים מאוד, אפילו מצוינים. המכירה ל Ocean Wide, לדעתי, היא בחסר עמוק ולרעת בעלי המניות. אני מקווה שהעננה הזו תוסר במהרה שכן יש כאן ערך מאוד עמוק.
      מחזיק, נא לקרוא את הפטור מאחריות.

      1. צריך להיזהר כאן…..
        למרות הדוחות המצוינים ל GNW יש בעיית חוב.
        אני מחזיק בסכום קטן, אבל הייתי נזהר משאננות.

  5. סאני מסוכנות מאוד, סמסונג משקיעה הרבה מאוד במטה השיווקי החדש בפתח תקווה. להערכתי תוך זמן קצר סאני תפסיק לשווק סמסונג.

    1. על איזה מטה בדיוק מדובר? אשמח ליותר פרטים.
      אגב, עד מתי חוזי הבלעדיות של סאני עם סמסונג (אם ויש כאלה)?

    1. אתמול כבר כן 🙂 ניצלתי את המחיר האחרון כדי למכור. סה״כ כ 100% רווח בערך בשנה. נחמד. מכרתי ב 4.5$ וב 3.69$.

      לא לשכוח הפטור מאחריות

  6. לגבי מדידת תשואה – נושא שעשיתי עליו בעבר ״דוקטורט״ – אזכיר נשכחות:
    צריך להבדיל בין תשואת מנהל התיק ( Time Weighted Returns) לבין תשואת התיק (Dollar Weighted Returns).
    אקח דוגמא שאסף הביא בעבר: לקוח השקיע בקרן גידור בתחילת השנה 1 ש”ח, שלאחר חצי שנה צמח ל- 2 ש”ח, ואז הוא הכניס לקרן עוד 10,000 ש”ח והתיק עד סוף השנה לא זז, כך שהיה שווה בסוף השנה 10,002 ש”ח. מה לדעתכם התשואה השנתית כאן? 100% או קרוב ל-0%?
    התשובה היא: תלוי מה אתם רוצים למדוד. מנהל התיק יכול להתהדר בתשואה הרבה יותר גבוהה מאשר התשואה של התיק עצמו. תשואת מנהל התיק היא אכן 100% (כמו שאסף יטען), בהנחה שאין לו השפעה על כניסת כסף חדש לקרן. אבל התשואה של התיק עצמו אכן קרובה מאוד לאפס – וזה מה שיוצא בפונקצית XIRR.
    מה שאסף מודד הוא תשואת מנהל התיק, ואילו מה שפונקצית XIRR מודדת היא את תשואת התיק (או תשואת הלקוח).
    תשואת מנהל התיק יוצאת מנקודת הנחה שלמנהל התיק אין השפעה על מתי יכנס כסף חדש לתיק ומתי יצא ממנו כסף (זו החלטה של הלקוח). זה המצב כשמדובר, למשל, בקרן נאמנות. לכן לכניסת או יציאת כסף אין כל השפעה על תשואת הקרן.
    תשואת התיק, בניגוד לתשואת מנהל התיק, מודדת גם את עיתוי כניסת ויציאת הכסף.
    לקוח שבחכמתו רואה שהשוק בשפל ומכניס לתיק עוד כסף (לקח הלוואה) – בסוף השנה התיק שלו יראה תשואה גדולה יותר מהתשואה של מנהל התיק שלו. וכמובן שגם ההפך יכול להיות. למשל: לאחר שקרן הגידור השיגה תשואה של 30% – משקיע מכניס כסף לקרן, אבל דווקא לאחר שהוא נכנס לקרן – התשואה לא זזה. בסוף השנה מנהל הקרן יראה תשואה של 30%, אבל הלקוח יראה תשואה של 0%.
    לדעתי, כאשר משקיע רוצה למדוד את הביצועים של התיק שהוא מנהל, נכון יותר לבדוק את תשואת התיק, ולא את תשואת מנהל התיק. כלומר – להשתמש ב- XIRR. אבל – אם רוצים להשוות לבנצ’מרק אי אפשר להשתמש ב- XIRR, כי תשואה של קרן נאמנות או של מדד נקבעת לפי תשואת מנהל התיק.
    לסיכום: תחשבו על הדוגמא הקיצונית שנתתי בהתחלה ותשאלו את עצמכם מה אתם רוצים למדוד: כמה גדולים אתם בתור בוחרי מניות (עשיתם 100% תשואה) או כמה כסף התיק שלכם עשה השנה (קרוב ל-0%)?

  7. משקיע כל הכבוד על התשואה היפה.
    לגבי סאני -הבעיה זה להבין מה הרווחיות המייצגת. לפי דעתי אין להם יותר לאן לצמוח אני מקווה שהם לא ילכו על השקעות בהחזר נמוך אלה פשוט יחזירו את הכסף למשקיעים.
    לפי ההנהלה הסכם מסתיים בסוף 2020 אבל אין סיבה שלא יחודש. רוב היבואנים בארץ עובדים על הסכם לשנה עם חידוש אוטומטי ולכן אם ההסכם חודש בשנים הבעייתיות אז אין סיבה לפי דעתי שלא יחודש ב2020
    הסיבה לירידה במחיר המניה לפחות לפי האנליסטים שמסקרים את החברה ודיברתי איתם בעיקר בגלל תזרים חלש. בוא נראה האם זה ישתפר הרבעון

    1. איפה התזרים החלש פה?
      במכפיל רווח כ״כ נמוך, לא צריך צמיחה אלא שהשוק יעניק להם את המכפיל שמגיע להם. אני לא יודע מה יהיה ברבעון הקרוב, אבל הרבעון האחרון היה חזק ביותר.

    2. מרק,

      1. את הכסף הם לא יכולים להחזיר למשקיעים עד שלא יחזירו 75 אחוז מהאג”ח וגם אז זה בתנאים מסויימים.
      2. זה לא נכון שלסאני אין לאן לצמוח. ראשית, נתח השוק של סמסונג בארץ הוא 26 אחוז. זה בהחלט יכול לגדול. שנית, פתיחת החנויות של סאני מעלה אתה הרווח הגולמי על אותם מכירות. זה קרה בשנתיים האחרונות ועוד ימשיך לקרות כיוון שסאני הולכת להגדיל ב-40 אחוז את כמות החניות שלה בשנה הקרובה.
      3. לגבי התזרים החלש, אסף כבר ענה על זה בפוסט שפרסם על סאני. גם רואים את זה בבירור מנתוני הדו”חות. בסך הכול סאני הקדימו תשלום לסמסונג ויקבלו הנחה על כך. נשמע לי מצויין.
      4. לדעתי הסיבה האחת והיחידה שסאני נסחרת כיום במחיר שהיא נסחרת, היא פשוט חוסר יעילות של השוק בטווח הקצר. לא פחות ולא יותר. וכל הניסיונות לתת פרשנות אחרת, יוצאת מנקודת הנחה שהשוק תמיד יעיל ואם סאני נסחרים בזול יש סיבה קונקרטית לכך

  8. הי מב”ע, מעניין ומחכים כתמיד. שתי שאלות (תם) ובקשה אחת:

    לגבי פלוס 500 – למה למכור? גם כיום מדובר על חברה זולה (p/e 6.4 לפי Yahoo Finance), צומחת (20% בשנה), עם תשואת דיבדנד 12% (על המחיר ששלמתי או 5.5% על המחיר הנוכחי). לגבי הרגולציה – בשני הסבבים האחרונים היה ברור שההשפעה של הפרסומים קצרת טווח (2-3 רבעונים),והצעדים המוצעים כנראה לא ישפיעו מהותית על התוצאות (וההשפעה תוגבל לבריטניה בלבד מתוך עשרות ארצות פעילות). האם לא כדאי בתנאים כאלו למצות את העליות לפחות לרמת מכפילים בה נסחרות חברות דומות ? (למשל פלייטק של טדי שגיא).

    סיכוי מכירה – GENWORTH – מכיוון שאין לי נסיון/הכרות עם תגובות של רגולטורים בארה”ב, אשמח להבין מדוע להערכתך ההודעה מעידה על סיכויים קטנים? לכאורה הם מושכים את הבקשה רק כדי להגישה מתוקנת…איך אתה קורא הודעות כאלו.. מהם סימנים לבעיות קשות.. האם אתה עורך בירורים נוספים במקרים כאלו ומה הן..

    בקשה קטנה -לגבי הבדיקות שציינת שאתה עורך. אשמח לדעת, באופן כללי, אילו בדיקות אתה עושה לפני קניה, קריטריונים לסינון שאתה אוהב וכד’.

    תודה רבה על הפוסט, גלעד

    1. 1. פלוס 500 למיטב זכרוני מעולם לא קיבלה מכפיל רווח ממש גבוה. בשיא, היא היתה 27% מההון שלי וזה כבר הפריע לי בעין. כל אחד ומה שהוא מרגיש בנח. כשהיא היתה 370, והכל היה נראה (לשוק) גרוע, אז הסיכוי היה רב, והסיכון מועט. היום זה הפוך. אני לא חושב שהיא תעשה עוד מהלך כזה, ותמיד הכלל הראשון הוא ״להגן על ההון שלך״. 27% זה הרבה הון, והעדפתי לנייד אותו למקומות חדשים.
      מה שהכי הפריע לי בפלוס 500 זה שהחברה הודיעה שהיא מגדילה את הבייבק שלה אבל מאז ההכרזה לא עשתה זאת בפועל. הם כאילו בעצמם מחכים למחיר יותר נח. בסוף הכסף שלך ניתן להנהלה כדי שתנווט אותו בחוכמה. ההנהלה לא עושה זאת בחוכמה רבה עם דחיית הבייבק וזה מאד מפריע לי. בכל מקרה, היא עדיין די גדולה אצלי, עם 7% מההון שלי ואני כמובן ארצה לראות אותה עולה.
      2. לגבי Genworth, כל פעם יש דחיה בסגירה של העסקה והמתנה לתוצאות מהרגולוטורים. אני לא חושב שזה יקרה, כי הרגולוטורים נראה שהם גוררים רגליים. הכל מהדיווחים של החברה לsec. אין לי מידע נוסף. בכל מקרה, לדעתי המיזוג הוא אבן ריחיים על צווארה של החברה. לא בטוח שזה לטובת בעלי המניות לקבל מחיר של 5.42$.

      לגבי השאלה הכללית, אני כמובן מסתכל על פרמטריים בסיסיים כמו כולם אני מניח: מכפיל רווח, מכפיל הון, תשואה על ההון, מכפיל מכירות, מכפיל אביטדה. כל אחד ומה שהוא אוהב. משם אני מתחיל אלא אם אני מוצא מישהו שכבר עשה לי את העבודה במקומות אחרים מעניינים ואז אני כמובן בודק שהוא לא כותב שטויות. בחברות turnaround כל מדד לשיפור במצב החברה ייתן בשר להמשך חקירה על החברה. אני מאד אוהב חברות שבהן ״המחיר יורד יותר מהערך״. הקונץ הוא להבין מה הערך. תראה לדוגמא מה שכתבתי על טליט. זה קלאסי. זה סוג השקעה מאד רווחי וגם מאד מהיר לעיתים.

      1. לגבי Genworth,
        לאחרונה דווחו מספר אירועים שלהערכתי ממעיטים בסיכוי המיזוג:
        1. Genworth הודיעו כי, בתנאים מסוימים, הם משחררים את Ocean Wide, מהפיצוי (break-up fee) שהם מחויבים אליו במידה והעסקה תתבטל.
        http://d18rn0p25nwr6d.cloudfront.net/CIK-0001276520/b89e2389-79f9-4b1f-8f73-8f2aad9b4481.pdf

        2. ה CFUIS פשוט ממאן לתת אישור, ולראיה לכך, הבקשה מחדש, בפעם השלישית, של Genworth ו Ocean wide, שהוגשה זה מכבר.

        3. ההודעה הז
        http://investor.genworth.com/investors/news-releases/archive/archive/2017/North-Carolina-Regulator-Approves-Proposed-Oceanwide-Acquisition-of-Genworths-NC-Domiciled-Insurance-Companies/default.aspx
        לכאורה הודעה שמרמזת על התקדמות המיזוג, אולם באותיות הקטנות נכתב כי האישור שניתן על ידי צפון קרולינה הוא בתנאי שהמיזוג יושלם בתוך 90 יום ממתן אישור זה.

        לסיכום, אני חוזר שוב על דעתי שמדובר ב win win. מיזוג יתן 5.4$ למניה בערך. ביטול המיזוג יתן הרבה יותר, אם כי בטווח הקצר המניה עלולה לספוג זעזוע.
        זו דעתי בלבד, אני מחזיק במניה ואני ממליץ בחום לקרוא את הפטור מאחריות.

      2. תודה רבה!
        איפה אתה מתחיל במציאת הזדמנויות כמו TELIT? לפי הירידות היומיות הגדולות? הקרובות ביותר למינימום 52 שבועות?

        1. לא בטוח שהבנתי את השאלה. אני מחשב מה הערך של החברה לעומת השווי שלה. אם יש מרחק גדול בין השניים, אזי היא עשויה להכנס כמובן לתיק ההשקעות.

  9. לגבי פלוס 500..
    היא נסחרת בפאונד והרווח לפי יאהו הוא בדולר. כלומר צריך להכפיל את השווי שוק לפי הפאונד דולר כדי לקבל מחיר מתואם לרווח הדולרי אז המכפיל כרגע הוא בערך 8.3 לפני מזומן או 7 אחרי המזומן בערך. עדיין ממש זול. וזה לפני התוצאות של סוף שנה. בחציון הראשון הם צמחו ב100 אחוז. אפשר להניח שהם יצמחו בחציון השני ואז נקבל חברה במכפיל 5 6.. אם הם יחלקו את כל הרווח השנתי כדיבידנד התשואת דיבידנד יכולה להגיע ל13 14 אחוז על המחיר היום.

    לגבי העובדה שהחברה אף פעם לא נסחרה במכפיל גבוה זה לא מטריד אותי.. מההנפקה היא עשתה סביב הפי 10 כולל דיבידנדים. הערך אף פעם לא הספיק להדביק את התוצאות של החברה בגלל כל ענייני הרגולציה וכו’…

  10. שתי הערות .1. פלוס ביצעה קנייה חוזרת מידי יום במניותיה כל עוד מחיר המנייה היה מתחת ל 800. כך היא הגדירה את תוכנית הרכישה החוזרת ואני מניח שהטווח בו נקנית המנייה יעודכן בעדכון המסחרי הקרוב או בדוחות הקרובים. 2 ההחלטה להפחית דיב ולהגדיל קנייה חוזרת נועדה להיטיב עם המשקיעים הבריטיים שמשלמים מס גבוה על הדיבי בפלוס עומת המס על מניות מקומיות. בפלוס חשבו (ולדעתי בצדק) שהשוק יזכה את המנייה במכפיל גבוה על ידי החזרת משקיעים בריטיים שנרתעו מהשקעה במנייה

    1. החברה זולה גם היום, והחברה בחרה שלא לקנות. לדעתי זו נק’ ממש רעה לזכותה גם מבחינת חישוב רווח למניה וגם מבחינת איתות לשוק על מה היא חושבת על שווי החברה.
      לגבי בייבק לעומת דיבידנד, ברור שזה עדיף כמעט מכל בחינה…

  11. מסכים איתך בעיקרן רק קח בחשבון שכאשר פלוס הכריזה על דיבי, הרגולטור אילץ אותה לתת טווח מחירים ובזמנו אני זוכר ש 800 היה נראה גבוה ( צריך לבדוק מה היה בדיוק המחיר אבל אני מוותר על זה :)זה לא קריטי כרגע) אני מאמין שיהיה עדכון מעלה, נחכה ונראה. בהצלחה לך ולמחזיקים

  12. פלוס הוציאה עדכון על רבעון 3 היום. מכירות צמחו ב50%.
    אביטדה של 70 לעומת 33 ברבעון 3 2016. רווח נקי בערך 53 מיליון דולר לרבעון 3. 143 ל9 חודשים של 2017. רבעון 4 הוא החזק שלהם אז כנראה יעברו את ה200 מיליון רווח ל2017. שוב אנחנו במכפיל 6 איזה כיף..

  13. אמאזון בפתח וכהרגלה עשויה לאכול גם לסאני את המרווחים.
    אין חשש?

    1. עופר,
      אם אני לא טועה לסאני יש חוזה בלעדיות עם להפצה של סמסונג בארץ (לפחות בשנה וחצי הקרובות…).

      אבל אני רחוק מלהיות מומחה וכדאי לוודא שמה שאני אומר זה לא שטויות מוחלטות.

  14. S.T לא בדיוק.
    החברה היא מפיצה בלעדית ומתקנת מורשת ולא בלעדית.
    בפועל יש מכירות של מכשירי סמסונג ממשווקים לא רישמיים בכל מקום, דבר שלא הזיז לסאני עד כה. אני נוטה להאמין שאמאזון תערבב את הקערה מחדש.

  15. אז סאני יורדת.
    אני נדהם ומשועשע מכל ההתפתחות הזו.
    זה נראה שאנשים לא באמת יודעים למה הם מחזיקים את סאני,
    ומוכרים רק כי יש ירידות.
    ובינתיים החברה זולה והדוח של הרבעון הבא כנראה יהיה אפילו מוצלח יותר מהדוח של הרבעון הקודם….
    כסף על הרצפה.
    לצערי החברה כבר תופסת נתח גדול למדי מהתיק שלי, ואני נמנע מקנייה נוספת במחיר הזה (כבר 1.9 שקלים למניה…)

  16. s.t אין לסאני הסטוריית התמודדות עם תחרות כי היא שיחקה במגרש משלה מול קונוסים.
    את היכולת התמודדות שלה עם תחרות אמיתית כמו שאמאזון תתן נראה רק בעתיד. קשה לי לראות תרחיש שאמאזון מעוניינת בשוק הזה וסאני לא נפגעת משמעותית – פשוט כי מהצד של אמאזון יש הסטוריה ענפה של נגיסת מרווחים בכל תחומי הקמעונות.
    אני הייתי מציע לנתח את סאני בהנתן ירידה במרווחים ולהבין מתי היא מפסיקה להיות כדאית.
    גילוי נאות – מחזיק סאני לא מחזיק אמאזון.

    1. עופר,
      אין ספק שזו נקודה חשובה מאוד, ואני מודה שאני נוטה להקל בה ראש.
      אני לא מתיימר לנחש איך כל העסק הזה יתפתח,
      אבל אני כן חושב שאנשים נוטים להחמיר מאוד לגבי ההשפעה של אמזון.
      גם אם יהיה כרסום בנתח השוק אני בטוח שהוא יהיה קטן יותר ממה שחושבים –
      למשל, לאמזון כנראה שלא יהיה פטור ממע”מ ברגע שהם יפתחו כאן מחסנים
      (https://www.calcalist.co.il/marketing/articles/0,7340,L-3725973,00.html)
      ואם זה המצב, אז במה זה שונה מהמצב כרגע?
      גם עכשיו כל אחד יכול לקות פלאפון באמזון….

      כאמור, אני לא באמת מתיימר לדעת מה יקרה.
      אני רחוק מלהיות מומחה – ואני בכלל די מתחיל בכל תחום ההשקעות….

      רק אציין דבר אחרון – גם אם מניחים שאמזון תפגע חזק בסאני,
      סאני לא נמכרת כרגע ב”מחיר הוגן” – אלא בהנחה משמעותית מאוד (לדעתי…)
      כך שגם בהנחה שהיא תיפגע מכל העסק, לדעתי היא עדיין זולה. רק שבמקום הנחה של 50 אחוז – יש כאן הנחה של 20 אחוז….
      לא המרווח בטחון שהייתי רוצה, אבל בכל זאת משהו.

      מקווה שלא פלטתי כאן יותר מדי שטויות.

  17. מנה לגבי פלוס 500 מזנקת ועוברת את ה2000 הקריסה בפתח או שנראה כאן שיאים חדשים, מכפיל רווח 14!!!!

  18. מה לגבי פלוס 500 מזנקת עוברת את ה 2000 הקריסה בפתח או שנראה כאן שיאים חדשים מכפיל רווח 14!!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *