כמה זה 22^1.12?

1

השבוע כותרות העיתונים הכלכליים בישרו שהמעוף פרץ שיא חדש ונסגר בשיא כל הזמנים. וואו! איזה יופי להיות בשיא. ומה עם תא 100? גם נושם אוויר פסגות. למעשה, מאז שהושק מדד תא 100 בשנת 1992 בשער המפתיעשל 100, הוא עשה כברת דרך עד לשערו הנוכחי של 1286. כלומר בערך פי 12 ב 22 שנה. לא רע. פי 12!!! זה יותר מלא רע”. זה מצוין. פי 12 זו תשואה של 12% בשנה. זוהי התשובה של פעולת החזקה. התשואה היא פי 12.

אני חושב שהתשואות הללו עשויות להיות מפתיעות בהתחשב במה שעברנו פה ב22 השנים האחרונות. למקרה ששכחתם:

פיגועי ענק בשנות ה 90, רצח ראש ממשלה, אינתיפאדת אל אקצה וחומת מגן, פיצוץ בועת הדוט קום, התנתקות, מלחמת לבנון ה 2, 3 מלחמות עם חמאס וכמובן משבר האשראי של העשור הקודם. שכחתי משהו? ועם כל זאת, מי ששם את כספו על מדד תא 100 והלך לישון קם היום עם פי 12 על כספו ב 22 שנה. פשששש. אחלה תשואה!

עכשיו שאלה. כמה התשואה שלכם בקרן הפנסיה? כמה בביטוח המנהלים? כמה בקופת הגמל שלכם? אני מוכן להתערב אתכם שאין מנהל קרן אחד שעשה תשואה כזו. אחד! אנחנו נותנים את כספנו למנהלים שהם ממש גרועים. כל מה שאנחנו יכולים לצפות מהם זה לעשות את אותם מינימום 12%, לא? אז זהו שלא. אין כאלה. אבל עכשיו יש. מצאתי. קופג IBI מחקה מדד S&P. (או כל מדד אחר או תמהיל אחר מדדי מתוך האפשרויות שיש).  תסלחו לי על חוסר הפטריוטיות, אבל אני מעדיף להצמיד את כספי לכלכלה הגדולה בעולם עם סיכונים גיאו פוליטיים נמוכים יותר מישראל ועם כלכלה נוחה יותר לעסקים. זו שעשתה רק” 10% לשנה ב 40 שנה האחרונות.

למה להסתפק בתשואות מצחיקות? למה לא לעשות תשואה דו ספרתית לאורך עשרות שנים ולפרוש עשיר? כן. עשיר!!!! למשוך בפנסיה מיליונים, לקנות אסטון מרטין חדשה, לטוס ביזנס, לגעת בקיר ולחזור? זה לא שאני מזלזל בכסף, כסף זה חופש.

אני שומע כל הזמן אנשים מסביב בסיפורים הזויים של ממש. אחד לא יודע שהוא משלם על הפקדה מביטוח המנהלים שלו 8% (בחיי. זו לא טעות), שני לא מבין למה חסרות לו הפקדות, שלישי לא מודע בכלל לדמי הניהול שלו, 99% מהאנשים לא יודעים באיזה מסלול השקעות הם נמצאים ובטח לא מסלול ביטוחי. רוב האנשים נוטים לזלזל בפנסיה שלהם. לא אני. אני כל הזמן מתחבט בשאלה מה לעשות כדי לטפח אותה וכדי למקסם אותה. זה הכסף שלי. כן. שלי! לא של אף מנהל פנסיה ואף סוכן ביטוח. אני המום ממה שקורה כשאני יושב עם סוכן הביטוח שלי. הוא לא מבין כלום מהחיים שלו. הוא לא יודע להסביר לי את התיקון 190 לחוק הפנסיה, הוא לא יודע מה זה IRA. הוא עושה לי חישובי תשואה של 3% ומשהו. בושה! מה פתאום 3 ומשהו אחוז? איזה מן תשואה מצחיקה זו? אני רוצה יותר!! מה שהמדדים נותנים לי. לפחות. לא פחות.

יש לי היום 2 מכשירים פנסיונים:

קרן פנסיה

אני חייב לציין אותה לטובה (יחסית). דמי הניהול הם נמוכים מאד. אני נמצא שם כמובן במסלול מנייתי ומסלול השקעות מוטה שאירים.

יש כמה בעיות עם קרן הפנסיה:

  1. אני משלם שם אכע שאין שום דרך להיפטר ממנו. כמה נוח לקרן הפנסיה לקחת ממני אכע בידיעה שלעולם לא אשתמש בו, שכן, הוא נחות לזה שיש לי ממקום העבודה, ואם חוח אצטרך להפעיל אכע, אזי אפעיל את זה של העבודה. אי אפשר לבטל אותו. סתם מגלח לי כל שנה כמה אלפים.
  2. מנגנון איזון אקטוארי.. שיטה לאזן בין ההתחייבויות לבין ההכנסות של הקופה. אם יש חוסר בקופה מפעילים איזון שכזה. עוד קצת כסף הלך.
  3. ערבות הדדית. אם ישנו אסון המוני וצריך לשלם לכל העמיתים אזי הסכום שמשולם יבוא על חשבון כל העמיתים, דבר שיפגע בביצועים של הקרן. אני קפיטילסט. לא רוצה לחלוק את כספי עם אף אחד. מצטער. לא בשבילי.
  4. מקדם זקנה לא מבוטח. זה לא חשוב לי בכלל. אני מתעתד למשוך כל מה שאפשר הוני.
  5. יש שם 30% מהכסף באגח מיועד שהוא משקולת תשואה שנותנת 4.86%. רוב האנשים מבסוטים מזה. בעיניי זה גרוע מאד. בתשואה כזו אני לא אפרוש עשיר.
  6. מישמש רציני בין ביטוח לחסכון. אני לא מבין מה הקשר בין חסכון לביטוח. אם אני ארצה ביטוח לפטירה, נכות או אכע, אני יכול לקנות אותו בעצמי. פה מערבבים את החסכון עם הצבירה הפנסיונית וכל זאת עם מיליון סייגים והגבלות וחוקים שאף אחד לא מבין.
  7. תשואה על הפנים.

ביטוח מנהלים

זהו בעיני המכשיר עם המיתוג הכי טוב אי פעם! ביטוח מנהלים. אולי בגלל שבישראל כל עובד הוא מנהל. לא חשוב. זהו מכשיר אפילו יותר גרוע מקרן הפנסיה:

  1. דמי ניהול שערורייתים. יש כל מיני מסלולים. יש מסלולים שבהם משלמים דמי ניהול מהפקדה. יש כאלה מצבירה ויש כאלה שבהם הקרן משתתפת ברווחיםאצלי דמי הניהול הם רק מצבירה. אבל עדיין, לשלם יותר מאחוז עבור תשואות עלובות, זה ממש לא כוס התה שלי.
  2. ריסק. בדכ הריסק שנועד להיות מופעל במקרה של פטירה הוא מופעל בדיפולט. אצלי הוא מנותק. אני משלם בעצמי ריסק לביטוח חיים שקניתי בעצמי. זה יותר שקיפות ויותר זול.
  3. מקדם קצבה מובטחת, אבל לי זה פחות חשוב כי אני רוצה למשוך במילא הוני את מה שאפשר.
  4. תשואה על הפנים.

יש כמובן יתרונות ביטוחיים ל2 המכשירים שאני לא אפרט, אבל בעיניי הם זניחים. המטרה שלי היא לפרוש עשיר ולא להתכסות בהמון שמיכות של ביטוחים. אפשר פשוט לעשות ריסק גדול ובא לציון גואל.

הבעיה הכי גדולה עם המכשירים האלה מעבר לזה שהם מערבבים ביטוח וחסכון, זה שאין שום סיכוי שמי שנשאר במכשירים האלה יגיע לתשואות כאלה דו ספרתיות. ולמה אני ככ בטוח? כי אם ב 22 שנה המדד עשה פי 12, והם לא, אז גם בעתיד הם לא יצליחו. אין שום סיכוי. לא אכפת לי לשלם אחוז שלם מצבירה על כל הפנסיה שלי בכל שנה, אבל ראבק, תנו מינימום את המדד! לא רוצה שתנהלו לי!! כל יתרון שיש למכשירים הפנסיוניים האלה מתגמד לעומת החסרון הטמון באחזקה בהם: התשואה שלהם עלובה. ביזיון אחד גדול.

קופת גמל

מתברר, שלחוסך הפשוט יש סיכוי. כל מה שהוא צריך לעשות, זה לעבור לקופג. כן, מדובר באותו מכשיר ישן שכבר ממעטים לחסוך בו. זהו מכשיר חסכון טהור ללא שום מרכיב ביטוחי. אז נשאלות השאלות? מה קורה אם יש אכע? תשובה: לרבים יש דרך העבודה, ואם לא אפשר לקנות. נכות: אפשר לקנות פוליסה. פטירה: אפשר לקנות ריסק. קופג היא חסכון טהור. ואם אותו חסכון טהור ייתן לי רק 10% בשנה למשך 30 שנה ולא 7% (במקרה האופטימי) אזפשוט אוכל להיות עשיר.10%, 11%, כל מסזוכה. העיקר שיעשה יותר משאר האפיקים הפנסיוניים. למה להיות עצלן?! כל מה שצריך זה עפי חוק להעביר את הצבירה שיש בביטוח מנהלים ובקרן הפנסיה, לקחת את כל הערמה הזו, להעביר לקופג ולהצמיד את כספנו לאחד מהאינדקסים המובילים. אחרי שהתלהבתי מהעניין הזה יש כמה בעיות עם המימוש הזה:

  1. קופג שכזו היא חסכון טהור, וככזה אינו יכול להכיל ביטוח של אכע עבור ההפקדות הפנסיוניות. כלומר, במידה והעמית מגיע לאכע, במסלול הביטוחי הרגיל של ביטוח מנהלים או קרן פנסיה, העמית יקבל סכום ביטוח גם עבור החלקים העתידיים שמופרשים עבור הבטוחים הפנסיונים. בקופג זה בלתי אפשרי.
  2. בחלק מהמקרים עבור קופת גמל, העמית עלול להיות לא חתום על סעיף 14. כלומר, במקרה של פיטורים או התפטרות, תיאורטית, מקום העבודה עלול שלא לשחרר את כספי הפיצויים של העמית. לדעתי זהו מקרה היפותטי ולא סביר, שכן סעיף 26 אומר בוודאות שכספי פיצויים הם של עמית ולא של מעסיק. הדבר הזה כבר עמד למבחן של ביהמ. כל עניין של סעיף 14 מוסבר יפה בבלוג של לקבל את המירב“. יש לפחות 2 דרכים שאני חשבתי עליהן שבהם אפשר לעקוף את האיסור הזה והם: להחיל את סעיף 14 גם על הקופ”ג מול המעסיק. אפשרות אחרת: אם העובד יודע שהוא הולך להתפטר, הוא יכול להעביר את כספו חזרה לקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים ולאחר שהפיצויים שוחררו, הוא חוזר לקופ”ג. הרבה ביורוקרטיה אבל ככה זה ישראל.
  3. לקופג אין מנגנון של קצבה משלמת“. מכאן, בהגיע הפורש לגיל 67, הוא צריך למצוא קרן פנסיה לדוגמא שתסכים לקבל אותו על מנת להחיל את מנגנון תשלום הקצבה. דמי הניהול יהיו חצי אחוז לפי הבנתי. יכול להיות שעוד ככ הרבה שנים קופג תוכל להיות במסלול של קצבה משלמת, אבל זה עוד רחוק. במדינת ישראל הרגולוציה משתנה יותר מדי מהר
  4. אין אכע. אין ריסק. אין קצבת נכותאין קצבת שאירים. אתה רוצה? תקנה לבד.
  5. קופג כזו, או בכלל, היא לא 100% הצמדה למדד. לרובן יש מרכיב מזומן בשביל לשמור על נזילות של הקופה. בנוסף לקופג צמוד מדדי ה S&P, לעמית יש חשיפה דולרית.

אז זהו הדאון סייד של המעבר לקופג. אבל מעבר לתשואה האדירה שיכולה להתקבל, יש עוד כמה יתרונות ברורים:

  1. דמי הניהול הם לא כאלה גבוהים. ממה שהבנתי, כחצי אחוז לצבירה.
  2. אין שקל דמי ניהול מהפקדה. למה שיהיה בעצם?
  3. אין שום ביטוח. רשמתי את זה בתחילה כחסרון? אפשר לקנות ביטוח בנפרד לכל מרכיב. היום רק מנסים לבלבל אותך עם כל מיני ביטוחים מובנים בתוך הצבירה בקרן פנסיה או בביטוח המנהלים שחלקם אי אפשר להסיר בכלל למרות כפילויות. למי שמודאג מזה שהוא ימות וישאיר את שאיריו ללא קצבה או ריסק, פשוט אפשר להוון את כל המשכורות לסכום אחד ולקנות ריסק גדול שמתאים לסכום כזה.

עכשיו אני יודע מה אתם חושבים:


2
אין לי כח”. תירוץ חלש מאד.

זה מסובך”. לא באמת.

זה יותר דמי ניהול“. נכון אולי רק לעומת קרן פנסיה אבל התשואה מפצהואין שקל דמי ניהול מהפקדות.

סוכן הביטוח שלי בחיים לא יסכים”. בעיה שלו. הוא מחויב עפי חוק.

מי מבטיח לי תשואות כאלה בהמשך?”. מנגנון המיצוע Dollar Cost Averaging מאפשר ניטרול סיכון ובכל מקרה, בנפילות גם מנהלי הפנסיה נופלים. לאורך זמן המדדים נותנים את התשואה הטובה ביותר.

לאף אחד אין קופג”. זו לא באמת סיבה.

החשב שכר שלי בעבודה חושב שאני משוגע”. יש מצב שהוא כבר חושב ככה במילא.

תראו מה קורה למי שבוחר להישאר עם התירוצים שלו ולא להצמיד את כספו למדדים ועושה (הלוואי. בפועל זה יהיה פחות כנראה) את אותם 7% הממוצעים שעושה קרן הפנסיה שלו (לדוגמא מנורה במסלול הכללי בשנים האחרונות) כפי שהובהר בפוסט הקודם. בואו ניקח אות אותו עמית שיש לו כרגע 300,000₪ מהפוסט הקודם, ובמסלול אחד הוא עושה לפי מנורה, 7% בממוצע תשואה שנתית (והוא לא יעשה), לעומת 10% כפי שאני מניח שהוא יעשה במסלול צמוד מדד ה S&P פחות נגיד אחוז דמי ניהול, אז בכלל נעגל למטה ל 9%. בואו נניח שהוא מפקיד מאותה משכורת 20,000₪ הפרשה של 18.333% לטובת העתיד הפנסיוני שלו.

3
הבדל של 4 מיליון שקל! וזאת, מ 2% עודפים! וזה עוד בהנחה שהמנהלים המהוללים בפנסיה יעשו 7% בכל שנה. לא נראה ליברור איזה מסלול עדיף. אין מה לעשות. ככה זה פונקציה מעריכית. ככה זה ריבית דריבית.

אז מה קורה בגיל 67?

כמו שכתבתי לעיל, שקופג זה מנגנון חסכון טהור ועפי חוק בהגיע גיל הפרישה, צריכים להגיע לקצבה מינימאלית, אז נעביר את הכסף לאחד ממנגנוני קצבה משלמתשאין לקופג. , וזהו. כל השאר זו רק בירוקרטיה של קצבה, הון ומיסוי. אבל זה כבר אנחנו יודעים מהפוסט הקודם, לא? 🙂

 

3

אם עדיין לא השתכנעתם, תקראו את עמוד 20 של האורקל מאומהה במכתב למשקיעים מ 2013, ואני מצטט:

“My advice to the trustee could not be more simple: Put 10% of the cash in short-term government bonds and 90% in a very low-cost S&P 500 index fund. (I suggest Vanguard’s.) I believe the trust’s long-term results from this policy will be superior to those attained by most investors – whether pension funds, institutions or individuals – who employ high-fee managers”

אינני יועץ פנסיוני, ולא יועץ מס. אין לי שום קשר לחברת ההשקעות IBI ואינני מנהל את הפנסיה שלי דרכם. אין לראות בפוסט זה המלצה לבצע פעילות כלשהי. כל הפועל על פי רשומה זו פועל על דעת עצמו וישא באחריות למעשיו. אין תחליף לייעוץ פנסיוני, ייעוץ מס והפעלת שיקול דעת. בכל מקרה, יש לקרוא הפטור מאחריות. נא לא להקשיב לי. אני עושה הרבה טעויות. יש סיכוי גבוה מאד ששגיתי בחישובים וגם הגעתי למסקנות הפוכות.

14 תגובות בנושא “כמה זה 22^1.12?”

  1. מחשבה מקורית, אבל בהחלט לא כזאת שמתאימה לכל אחד. עבור החוסך שמעוניין בחיסכון טהור, החיסכון בקופת גמל יכל להיות אידיאלי. כמובן שצריך למצוא אחת בדמי ניהול מינימאלים וללא דמי ניהול מהפקדה.

    עבור חוסך שמעוניין בביטוח, אפילו רק ביטוח למקרה של מוות, אין פתרון זול יותר מאשר חיסכון בקרן פנסיה.
    בעיה נוספת, שאני מקווה שימצא לה פתרון עד שתגיע לפנסיה היא האפשרות לקבל קצבה מהכספים שחסכת בקופת הגמל. כיום קרנות הפנסיה לא מאפשרות לנייד כספים מקופת גמל לצורך פרישה מידית ויש צורך להמתין כחמש שנים עד לקבלת הקצבה. אני מקווה שימצא פתרון לבעיה עד שתגיע לפנסיה.

  2. נדב, זה לא כ”כ מסובך. רק צריך להעביר הפקדות ולהגדיל ריסק פרטי עבר מקרה של מוות. על הביטוח שיש לך כרגע אתה בעצם משלם מיליונים כשאתה מוותר על תשואה. זה בעצם הביטוח הכי יקר שאני יכול לעלות על דעתי. לגבי דמי ניהול, ציינת שאין דמי ניהול מהפקדה ודמי הניהול הם כחצי אחוז על הצבירה. כמה דמי הניהול שלך בקרן פנסיה וביטוח מנהלים? אני משער שבאיזור הזה אם לא יותר גרוע…

    לגבי הבעיה הנוספת, אני לא יורד לסוף דעתך. בגיל פרישה אתה עובר למנגנון של קצבה משלמת ע”י מעבר לקרן הפנסיה. אני לא מכיר את הסייג של ה 5 שנים (אבל אני אבדוק) וגם אם זה נכון, אז תעביר בגיל 62. קופ”ג בהגדרתה היא “קצבה לא משלמת” אז ברור שצריך לעבור למוצר פנסיוני אחר, אלא אם תהיה קצבה משלמת דרך הקופ”ג מתישהו בעתיד.

    1. נדב, בדקתי העניין ומתברר שצדקת. צריך מינימום של 5 שנים לקרן פנסיה בטרם תתחיל לקבל קצבה. אז פשוט תחזור לקרן פנסיה בגיל 62. בכל מקרה, עבורי מדובר על עוד המון שנים ועד אז יכולים להשתנות החוקים מיליון פעם. הכי חשוב לצבור כמה שיותר עד אז ונראה כבר בגיל 60+…
      אל תשכח הפטור מאחריות.

  3. ראשית , שאפו ענק על המידע – אחלה פוסט.
    יש פה עוד מספר שאלות פתוחות – נניח שאני מעביר קופת ביטוח מנהלים שיש בה כספי פיצויים פטורים ממס‬ ‫לקופת הגמל‬, ‫האם ניתן לפדות אותם בקופה החדשה? האם ניתן לפדות קופה כזאת במידה ואני מובטל חצי שנה (מה שאפשרי בביטוח המנהלים).
    מעבר לזה , אני חייב להגיד שהרעיון קסם לי ואני ממש בימים אלה מעביר קופות הוניות לא פעילות לשם בתקווה לעשות כמו המדד!!!

  4. משקיע, לדעתי אפשר להעביר. כל העברה לקופ”ג צובע את הכסף. פיצויים נשארים פיצויים. הוני נשאר הוני וכו’…
    לגבי משיכה מוקדמת, יש כל מיני, סורי, אני לא שולט בזה. אני חושב שכן, אבל צריך לבדוק…

  5. פוסט נחמד תודה
    השאלה שלי היא איך אתה מושך את כל הסכום שלך הונית? אם אני לא טועה נכון להיום אתה לא יכול לעשות את זה, אלה אם כן אתה רוצה לזרוק 35% מהסכום לפח או לעזוב את הארץ ואחרי שנה שנתיים למשוך את כל הכסף.

    1. אני לא יכול למשוך הכל הונית. אני צריך לרתק בערך (נכון לעוד 30 שנה):
      1. כ- 2 מיליון הוני לטובת קצבה: בערך קצבה מינמלית של 8000 שקל כפול מקדם של 250 לפי הערכות שלי.
      2. עוד 1M בערך פטור ממס במקסימום
      3. כל השאר לפי מס שולי (ולא 15% כפי שרשמתי בעבר וזו כנראה טעות).

      יש סיכוי שאמשוך הכל בפנסיה ואשלם 35% מס. לא רואה סיבה להשאיר 2M שקל הוני ולקבל עליהם רק 8000 שקל ברוטו, כלומר תשואה של 4.8% ברוטו מבלי שאקבל את הקרן. נשמע לי דיל ממש גרוע.

      סתם לדוגמא, אם מצטבר לך 10M בפנסיה ואתה תמשוך הכל ב 35% מס, יישאר לך 6.5M נטו.
      אם תישאר עם מסלול המיסוי של הפנסיה כפי שיהיה, 2M נשארים בתור ריתוק לקצבה, עוד 1M במקסימום בערך אתה יכול למשוך הוני וכל השאר, נניח 7M אתה מושך לפי מס שולי. איך זה כדאי? לדעתי זה לא כדאי.

      אל תשכח את הפטור מאחריות. יש סיכוי גבוה שאני מדבר שטויות.

      1. שלום משקיע בערך,
        המס השולי על ה 7M בדוגמא שלך יהיה על כל הצבירה (קרן + רווחים). האם אני צודק ?
        היון קצבה פטורה ממס מעבר למינימום שחייבים לרתק, 1M בדוגמא שלך, כרוך בתשלום מס של 15% (נומינלי) על הרווחים בהתאם לכתבה הבאה :
        http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3616603,00.html

        יש כאן מצגת שמסכמת יפה את הנושא (אם הכל מדויק שם) :
        http://benaroya.co.il/var/2042/577338-%D7%AA%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%9F%20190%20%D7%9E%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA%20%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%AA%202013.pdf

        1. משה, תודה רבה על הלינק. אני לא בטוח בעצמי האם המס שמשלמים בפנסיה או 15% על הרווח על היוון קצבה או מס שולי. אני לצערי לא שולט בזה וזה נושא ממש סבוך. בכל מקרה, החלטתי שאני פחות מתעסק בענייני מיסוי כי זה משהו שיהיה רבלנטי לגבי רק בעוד כ 30 שנה ובטח החוקים ישתנו עוד 30 פעם. לכן, המטרה היא ב 30 שנה הקרובות למקסם את הצבירה. תודה רבה על הלינק! מאיר עיניים…

          1. גם כשהחוקים משתנים, בדרך כלל הם לא חלים רטרואקטיבית

          2. ההפרדה היתה אפשרית כשהחסכון היה הוני. ברגע שמדובר על מיסוי קצבה והיוון שלה קשה להפריד בין הכספים, ולכן סביר מאוד להניח שדברים עלולים להשתנות כך שישפיעו גם על כסף שנחסך לפני. לראיה תיקון 190.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *